Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Kreml zakázal vývoz uranu do Ameriky. Na ceně se to zatím neprojevilo

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Tesla hledá ženicha? Na svatební hostině bude suflé pod kladivem

Nic není starší nežli včerejší noviny. Ale jestli si chcete opravdu smlsnout, přečtěte si tuto úvahu o budoucnosti Tesly a o tom, zda je vhodným kandidátem pro svatbu s některou z konvenčních automobilek.

Před rokem a půl se navršila hromada důvodů, proč Tesla zůstane sama, a popravdě řečeno, všechny zněly racionálně. Také její akcie vypadaly, že mají to nejlepší za sebou. Situace s Teslou se ale vyvinula úplně jinak. Musk se díky ní (a s mírným přispěním svých dalších projektů) stal druhým nejbohatším mužem planety. A tržní kapitalizace Tesly? Ta je dnes obrovská, přes 560 miliard dolarů, takže teoreticky by mohla slupnout jiné automobilové značky jako malinu. Pro srovnání: tržní kapitalizace Fordu je něco přes 37 miliard dolarů, u General Motors 63 miliard a u FCA 33 miliard. Toyota a Daimler, které měly v Tesle podíl, si musejí drbat hlavu, že své investice prodaly. Toyota by se do Tesly z hlediska kapitalizace vešla skoro třikrát a výrobce mercedesů Daimler tak osmkrát.

 
Vývoj akcií Tesly

Samotný Elon Musk nepřátelské převzetí některého z velkých výrobců vyloučil. Kdyby ale někdo přišel s myšlenkou „přátelské fúze“ (něco na způsob chystané světové čtyřky, Stellantisu, který vznikne spojením PSA s FCA), rád by se o tom pobavil.

Tesla přitom na domácím trhu ve Spojených státech nemá za první tři čtvrtletí mezi pětadvacítkou nejprodávanějších aut žádného svého zástupce. Hádejte, kdo má co do prodejů nejúspěšnější modely? Jedničkou je Ford F-Series, dvojkou Chevrolet Silverado a poslední na bedně Ram od FCA (Fiat Chrysler). Všechno to jsou pick-upy vážící dvě tuny a žeroucí tak dvanáct litrů na sto, když plyn lechtáte. Jejich výrobci na nich ale dosahují opravdu krásné marže.

Zato provozní rentabilita Tesly je vskutku mizerná, kolem jednoho procenta, a zisky vykazované v posledních pěti čtvrtletích pocházejí z prodeje „emisních odpustků“. Sám Elon Musk upozornil, že až investoři z jakýchkoli důvodů dospějí k závěru, že zisky ospravedlňující dnešní astronomický kurz nepřijdou ani v budoucnu, schytají to akcie Tesly jako „suflé pod kladivem“. Tak tak, skoro nikdo nemá takový poměr ceny k zisku (P/E ratio) jako Tesla.