Hrot24.cz
Temu 2.0? Turecké online tržiště Trendyol na to jde jinak, i u něj ale hrají roli čínské peníze

Shutterstock.com

Temu 2.0? Turecké online tržiště Trendyol na to jde jinak, i u něj ale hrají roli čínské peníze

Jak se prosadit ve světě módy? Klíčem je spolupráce s influencery. A právě na ni v Česku vsadilo turecké online tržiště Trendyol.

Filip Magalhães

Ještě před pár lety nepůsobila v Česku žádná zahraniční internetová tržiště, v poslední době už ale zdatně přidělávají vrásky tuzemským e-shopům. Loni v květnu sem proniklo polské Allegro, které za zhruba 21 miliard korun koupilo české firmy Mall, CZC a WeDo. Poté Evropu zaplavila agresivní reklama čínského Temu, které nabízí prakticky cokoliv. A teď trenduje turecké online tržiště Trendyol. To ale vsadilo na jinou taktiku.

Podle Hospodářských novin se Turci rozhodli propagovat své tržiště s levnou módou skrze influencery. Do kampaně se tak zapojila – kromě jiných – i například Anna Šulcová, kterou na Instagramu sleduje bezmála milion lidí. Podle deníku je to jedna z nejfunkčnějších metod při vstupu do nové země. Platforma teď přímo na svých stránkách odkazuje na program pro influencery, v rámci něhož nabízí až 100procentní provizi za všechny realizované prodeje. Podmínkou pro přijetí je mít na Instagramu aspoň 10 tisíc sledujících.

Trendyol také nové zákazníky motivuje 50procentní slevou na první nákup. Už teď je 6. nejstahovanější aplikací na Google Pay i Apple Pay Store. Na velké slevy ostatně Češi slyší, což je vidět i v případě raketového vzestupu Temu. Na ten nebyly české e-shopy připraveny – nákladná kampaň Číňanů jim zdražila reklamu, tuzemští obchodníci tak trpí nárůstem výdajů na propagaci. S Temu, které prodává zboží pod výrobními náklady, navíc nemůžou držet krok.

V lednu řekl šéf Trendyolu Erdem Inan, že do konce roku 2024 chce mít firma na východoevropském trhu dva miliony aktivních zákazníků a překročit čtyři miliony objednávek. Úspěch tržiště ale záleží na tom, jak se k jeho službám postaví místní lidé. Podle HN jsou velké slevy pro mnoho z nich ale tak lákavé, že jim je jedno, kde zrovna nakupují. Ovšem stejně jako v případě Temu a dalších čínských platforem je třeba si dávat pozor při placení – a pro jistotu raději používat prostředníky jako je ApplePay nebo GooglePay.

Trendyol může stejně jako Temu počítat s velkým budgetem, který mu umožňuje vynakládat obří částky na reklamu a slevové akce. Jak ale upozorňuje server e15, i Turky žene dopředu čínský kapitál, neboť Trendyol většinově vlastní jedna z největších čínských korporací Alibaba. Ta podle e15 koupila 85procentní podíl v Trendyolu za 32 miliard korun – a do rozvoje hodlá investovat dalších 46 miliard.

Turecké tržiště má stránky v češtině, byť je mnohdy překlad nedokončený a objevují se i anglické výrazy. Zatímco v domovské zemi prodává široké spektrum zboží, v zahraničí se specializuje na módu a má i vlastní značku oblečení. Mezinárodní platformu spustilo v roce 2021, slušných výsledků už dosahuje například v Německu, doplňuje e15.