Středoškoláci debatovali o daňové reformě. Zvítězilo soukromé gymnázium
V celoroční středoškolské soutěži v debatování letos uspěli studenti soukromého gymnázia Open Gate, zřizovaného nadací rodiny Kellnerových. Porazili stovku debatních týmů napříč Českem. V anglické části debat excelovali studenti pražského Mensa gymnázia.
Tématy k debatám letos byly daňová reforma, dále vývoj umělé inteligence, náprava pachatele trestných činů nebo role médií ve společnosti. Organizátoři vybírají témata záměrně tak, aby byla aktuální, kontroverzní a zároveň z oblastí, které běžné školní předměty nemohou zahrnout v celé šíři. Od studentů to proto vyžaduje přípravu nad rámec běžných vyučovacích hodin na školách.
„Před tímto ročníkem Debatní ligy jsem neměla moc příležitostí se zamyslet a dozvědět se něco o komplexitě českého daňového systému. Příprava na turnaje i finále samotné mi pomohla se lépe zorientovat v různorodých daních a vím teď, jaké dopady mají změny v nich na společnost i státní rozpočet,“ řekla Barbora Votlučková, členka vítězného týmu Debatní ligy z gymnázia Open Gate.
Soutěžní debata má jasně daná pravidla, která vycházejí z mezinárodních debatních standardů. Proti sobě vždy stojí dva týmy, každý o třech mluvčích, kterým je předloženo společensky kontroverzní téma, přičemž jeden tým má za úkol téma podpořit a druhý se snaží argumentaci protivníka vyvrátit. Úspěšnost řečníků posuzují akreditovaní rozhodčí.
„Při debatě se učíme argumentovat věcně a eticky. Naučil jsem se proto nejen vyhledávat hodnotné informace, ale hlavně si je ověřovat. Určité typy zdrojů není vhodné pro tvorbu argumentační linie použít, dříve bych na to ale nehleděl. Kromě toho mě debata naučila také týmovosti a týmové práci, protože když jako tým pracujeme dohromady, daří se nám tvořit lepší argumenty,“ sdělil Petr Kosička, jeden z vítězů anglické soutěže, student Mensa gymnázia.
Gymnázium Open Gate provozuje nadace The Kellner Family Foundation. Tu v roce 2002 založili nejbohatší Češi Petr a Renáta Kellnerovi. Kromě gymnázia nadace stojí rovněž za projektem Pomáháme školám k úspěchu. V něm se zasazuje o modernizaci výuky na veřejných základních školách.