Streamingové války v Česku. Vede Netflix, následují Amazon a HBO
Jaký byl uplynulý rok ve streamingovém světě v Česku? Na to odpovídá statistika, které dominuje Netflix. Za streamingovou jedničkou následují Amazon, HBO Max a Disney+.
Streamovací služby jsou v posledních letech čím dál populárnější jak ve světě, tak v Česku. Kromě notoricky známých videoték, jako je Netflix, amazonské Prime Video či HBO Max, k nám během posledních dvou let dorazil také SkyShowtime nebo dlouho očekávaný Disney+.
Statistická společnost Just Watch, která se zaměřuje na dění ve streamingovém světě, zveřejnila výsledky za poslední čtvrtletí roku 2023. „Netflix si drží nejsilnější pozici na trhu s větším podílem, než je celkový podíl služby Prime Video a HBO Max dohromady,“ uvedla společnost. Streamovací gigant Netflix si drží 38 procent, následuje VOD služba Prime Video od Amazonu s dvaceti procenty a poté HBO Max s patnácti procenty.
Relativně nová služba Disney+, která na českém trhu působí od roku 2022, si drží hezkých deset procent. Následuje šest procent pro Apple TV+, pět procent pro O₂TV a SkyShowtime se třemi procenty. Nejrychlejší a zároveň nejsilnější vývoj zaznamenala nová služba SkyShowtime, která spadá pod filmovou a distribuční společnost Paramount. Videotéka SkyShowtime nabízí seriály od ceněného scenáristy a režiséra Taylora Sheridana, který stojí za populární rančerskou ságou Yellowstone s Kevinem Costnerem nebo mafiánskou minisérií Král Tulsy se Sylvesterem Stallonem.
Společnost JustWatch je mezinárodní průvodce streamovacími platformami, který více než čtyřiceti milionům uživatelů měsíčně doporučuje, co si pustit na VOD.
CO JE NOVÉHO NA NETFLIXU A HBO?
Netflix by měl nabídnout i vlastní sportovní pořady a přenosy sportovních událostí, informoval magazín The Verge. Totéž chystá i konkurenční služba HBO Max. Historicky prvním živým sportovním přenosem od Netflixu byl záznam golfového turnaje z hřiště Las Vegas Trip. Videotéka už 14. listopadu 2023 odvysílala golfový turnaj Netflix Cup, kde se proti sobě postavily týmy Formula 1: Drive to Survive a Full Swing.
Šéf Netflixu Ted Sarandos se domnívá, že Netflix by měl mít silnou nabídku pro sportovní fanoušky, aniž „bychom se museli podílet na obtížích ekonomického modelu“ licencování živých sportovních přenosů. „Jsme nadmíru nadšeni úspěchem našich sportovních programů,“ řekl Sarandos s odkazem na Quarterback a Tour de France: Unchained.
„Povedlo se nám přesně to, co jsme viděli u Drive to Survive, tedy představit zcela novému publiku sport, který je tu už dlouho a nebyl dosud dobře pochopen. Toho docílíte prostřednictvím výjimečného příběhu, nikoli skrze živé vysílání,“ vysvětluje Sarandos důležité propojení živých přenosů se sportovními dokumenty. Podle nové strategie Teda Sarandose by Netflix měl už celý rok nabízet širokou škálu sportovních pořadů.
HBO Max se během letoška má znovu přejmenovat pouze na Max, uvedli zástupci Warner Bros. Discovery (WDC). Dojde tak k finální fúzi mezi studiem Warner Bros., televizí HBO a dceřinou společností Discovery. Platforma Max nabídne filmy, seriály, dokumenty, TV reality show a další pořady od všech zmiňovaných společností.
Dokumenty vznikají pod křídly společnosti Discovery (a její videotéky Discovery+), ale sportovní pořady a živé přenosy produkuje Eurosport. Videotéka Max tak velmi pravděpodobně bude moci nabídnout vysílání z letních i zimních olympijských her až do roku 2032. Kromě toho Eurosport vysílá také tenisové grandslamy, cyklistický hit Tour de France, mistrovství světa v motokrosu atd.
Mimo to videotéka Netflix oznámila výsledky hospodaření za čtvrté čtvrtletí a přišla s celou řadou novinek. Americký provozovatel streamovací služby Netflix ve čtvrtém čtvrtletí zvýšil počet předplatitelů o 13,1 milionu. To je největší nárůst za čtvrtý kvartál v historii podniku a je to nad odhady analytiků z Wall Street. Firma to uvedla v úterý po skončení obchodování na burze. Odhady překonaly i tržby, zisk na akcii byl naopak za odhady.
Firma loni zasáhla proti sdílení přístupových hesel, ke zlepšení výsledků jí ale pomohly i závěrečné díly seriálu Koruna a film Davida Finchera Zabiják. Analytici odhadovali, že předplatitelů Netflixu přibude 8,97 milionu, uvedla agentura Reuters. Nyní jich tak Netflix na celém světě má přes 260 milionů a stále více vytlačuje klasickou televizi.
Akcie Netflixu po zprávě posílily o více než osm procent, za loňský rok zpevnily o 65 procent. „Je stále jasnější, že Netflix vyhrál ‚streamovací válku‘,“ napsala mediální analytička společnosti Bank of America Jessica Reifová Ehrlichová.
Přibližně sto milionů domácností dříve sledovalo Netflix bez vlastního předplatného – s využitím přístupových údajů přátel nebo příbuzných. Rozhodnutí firmy požádat je o zaplacení bylo riskantní, protože se mohli rozhodnout pro jinou streamovací službu. Programová nabídka Netflixu je ale dostatečně atraktivní, aby za ni lidé byli ochotni zaplatit, uvedla agentura DPA. Jako dobrý krok se podle ní ukázalo i rozhodnutí nabízet levnější předplatné s reklamou, pro které se na dvanácti trzích, kde je společnost představila, rozhodlo čtyřicet procent nových předplatitelů.
Firma za čtvrté čtvrtletí vykázala zisk na akcii 2,11 dolaru, což zaostalo za odhadem 2,22 dolaru na akcii. Netflix uvedl, že zisk na akcii byl ovlivněn nepeněžní ztrátou 239 milionů dolarů (5,5 miliardy korun), která souvisela s měnovými kurzy.
Tržby pak firma zvýšila na 8,8 miliardy dolarů, čímž překonaly odhady analytiků i svůj vlastní výhled. Netflix očekával za čtvrtletí tržby 8,7 miliardy dolarů. Management nyní předpokládá další růst a plánuje také zvýšit ceny. Kromě toho na Netflixu přibudou další videohry, a ne pouze mobilní, ale také počítačové.