„Soused má kozu? Tak ať mu chcípne.“ Slovo krach se dá interpretovat různě, říká majitel Brašnářství Tlustý
Majitel a spoluzakladatel Brašnářství Tlustý Ivan Petrův rozvířil byznysové vody svým emotivním prohlášením, že firma je na pokraji krachu. Zákazníky prosil, ať ji pomohou zachránit novými objednávkami. Nyní své výroky mírní a odmítá, že by šlo o marketingovou akci.
redaktor
„Visí nad námi krach. Reálný, opravdový krach,“ napsal ve středu na sociálních sítích Ivan Petrův, majitel a spoluzakladatel známého pražského výrobce koženého zboží Brašnářství Tlustý. Podle jeho prohlášení se firma ocitla ve vážných finančních potížích, proto poprosila zákazníky o okamžitou podporu formou nákupu jakéhokoli zboží. „Dnes, ne zítra. Umožníte nám pokračovat dále,“ napsal Petrův.
Petrův dále tvrdil, že Brašnářství Tlustý má jen pár dnů, než na něj dopadne „Damoklův meč“, tedy obstavení účtů a insolvence. „A ano, jsme otevření investorům,“ dodal. Teď ale svá slova lehce mírní. „Krach je slovo, které se dá interpretovat různými způsoby,“ řekl pro Hrot24 v reakci na své další veřejné prohlášení, ve kterém uvedl: „Nikdo nekrachuje, však jen potřebujeme práci.“
Filip Magalhães
Podle Petrova teď totiž krach visí nad mnoha českými firmami. „Bavil jsem se s velkým množstvím lidí, kteří nám přišli vyjádřit podporu. A oni mi říkali, že mají často stejné problémy jako my, akorát je nevykřičeli mezi zákazníky na Facebooku,“ popsal Hrotu jednapadesátiletý podnikatel. Krach firmy prý v dnešní době znamená, že se „ten, kdo má silnou sezonnost a nemá velké zdroje, cítí v této ekonomické situaci v ohrožení.“ Brašnářství Tlustý podle něj nyní doplácí na to, že v minulosti investovalo všechny rezervy do rozvojových projektů. Negativní dopady prý měly i covidová a energetická krize.
„V podstatě jsem naši komunitu vyzval, aby byla tak laskavá a tomto slabém období nás podpořila a nečekala až na vánoční sezonu,“ vysvětlil Petrův. Podle něj o žádné silné vyjádření nešlo, protože se firma dostala do situace, kdy nemá dostatek hotovosti. „Jedinou cestou, jak z toho ven, je vyrábět, prodávat a mít dostatečný cashflow. My prostě nemáme investiční peníze, za námi jsou čtyři velmi těžké roky. Dýcháme teď přes stéblo.“
A že šlo jen o marketingový tah? To je podle Petrova „naprosto cynická interpretace“ uplynulých událostí. „Říkají to lidé, kteří nám nepřejí. Je to taková typická česká mentalita: soused má kozu, tak ať mu chcípne. Musím se proti tomu důrazně ohradit, tohle žádná marketingová akce nebyla. To bych byl šílenec, my tu dáváme všanc naší reputaci,“ ohradil se. „Když nějaký podnikatel řekne, že mu hrozí krach, tak to znamená, že má důvodnou obavu o existenci svého byznysu.“
Petrův říká, že tato nařčení si bere osobně, ostatně kvůli různým potížím prý zhubl v poslední době o 14 kilogramů. „Za to můžou přesně tyhle stresy. Tohle prostě není legrace a už vůbec ne marketingový tah,“ dodal.
Petrův založil firmu před jedenácti lety poté, co odešel z IT sektoru. Dalším spoluzakladatelem byl brašnář Roman Tlustý, po němž je ostatně firma pojmenovaná. Redakce Hrotu ho také oslovila, Tlustý se ale ke kauze vyjádřit nechtěl.
Společnost sídlící v pražských Vršovicích loni zaznamenala nárůst tržeb o 37 procent na 34,9 milionu korun, přesto se dostala do mírné ztráty 58 tisíc korun oproti zisku 593 tisíc korun v roce 2022.
Fanoušci, kterých má Brašnářství Tlustý na Facebooku přes 70 tisíc, Petrovovy prosby vyslyšeli. Ve středu začali nakupovat v tak hojném počtu, až e-shopu nakonec spadly webové stránky. „Bohudíky se i díky novinářům aktivovala naše zákaznická báze a mnohem širší veřejnost. Lidé u nás nakupují – a my jsme za to opravdu rádi. A podporu nám vyjádřily i další firmy, například Vasky nebo Skinners,“ uzavřel Petrův.
Robert Le Veneur, který je šéfem reklamní agentury RobertNemec.com a na doplňující vyjádření Petrova upozornil, se na LinkedInu situací kolem Brašnářství Tlustý podrobně zaobírá. „Tohle nechápu. Že mi dochází hotovost, si dokáži většinou spočítat na měsíce dopředu. Ne to řešit několik dní před vyhlášením insolvence,“ napsal například. Dále poukázal i na to, že výkyvy s cashflow má snad každá cyklická firma. „Zde je vidět, že podnikání je mnohem více, než-li jenom skvělý marketing. Zdá se mi, že Brašnářství Tlustý rostly rychleji úvěry než ostatní ukazatele. A to je možná důvod, proč mu nyní banky nechtějí půjčit.“