Slunečnicový boom ve Španělsku: Drahota vytlačuje olivový olej
V zemi, která je největším producentem olivového oleje na světě, dochází k překvapivému trendu. Slunečnicový olej se stal novým králem španělských kuchyní, sesadil dlouholetého favorita - olivový olej. Důvodem této změny jsou především rostoucí ceny, které nutí spotřebitele hledat levnější alternativy.
šéfredaktor
Podle údajů největší španělské asociace na balení olivového oleje, Anierac, Španělé v první polovině roku 2024 nakoupili 179 milionů litrů slunečnicového oleje oproti pouhým 107 milionům litrů olivového oleje. Trend představuje významný posun oproti roku 2023, kdy olivový olej tvořil 62 % prodeje kuchyňských olejů a slunečnicový olej pouze 34 %.
Primitivo Fernandez, mluvčí Anierac, potvrzuje: "Je jasné, že spotřeba olivového oleje ve Španělsku klesá. Jsou domácnosti, které dříve kupovaly pouze olivový olej a nyní poprvé kupují jak slunečnicový, tak olivový olej."
Statistiky ukazují, že objem prodeje olivového oleje klesl o 18 % ve srovnání s první polovinou roku 2023, zatímco prodej slunečnicového oleje vzrostl o 25 %.
Hlavním faktorem této změny je cena. Zatímco litr slunečnicového oleje stál v loňském roce průměrně 1,86 eura, cena dražších druhů olivového oleje překročila 6 eur za litr, což představuje 50% nárůst oproti roku 2022.
Důvodem zdražení olivového oleje jsou nepříznivé klimatické podmínky. Vlny veder a dlouhotrvající sucho v posledních dvou letech výrazně snížily sklizeň oliv ve Španělsku, které běžně dodává asi 40 % světové produkce olivového oleje.
Tento cenový skok posunul olivový olej, základní složku středomořské stravy, mimo dosah chudších domácností. Zpráva Ministerstva zemědělství o trendech v konzumaci potravin za rok 2023 uvádí, že na konci loňského roku byl olivový olej konzumován převážně v domácnostech střední a vyšší střední třídy.
Situace došla tak daleko, že lahve extra panenského olivového oleje o objemu jednoho litru, prodávané v některých supermarketech až za 14,5 eura, musely být vybaveny bezpečnostními tagy.