Šikovní Češi na německém online trhu
Češi se stále více roztahují na německém potravinovém online trhu. Expandují Čupr i Havrlant.
redaktor
Otázku „Wos braung mern heit?“ kladla svého času zákazníkům těžko srozumitelným dialektem legendární norimberská trhovkyně Margarethe Engelhardtová. Místo toho už brzy Bavoři od Jakuba Havrlanta a Tomáše Čupra uslyší: „Copak si račte přát?“ Nelze přehlédnout, že se Češi na německém potravinovém trhu čím dál více roztahují. Samozřejmě nikoli u stánku na norimberském náměstí jako Margarethe, ale v online prostoru.
Čuprův Rohlík oznámil záměr expandovat do Německa už loni a od investorů na to získal 190 milionů eur. Minulý týden vyšlo najevo, že Havrlantův Rockaway Capital přebírá od německého řetězce Edeka online rozvozce Bringmeister. Oba s sebou do Německa přinášejí zkušenosti z dobře rozjetého byznysu v Česku a do karet jim hraje i zvýšená poptávka po nákupu jídla přes internet, kterou přinesla koronavirová pandemie.
Samotným Němcům totiž online prodej jídla poněkud hapruje a navzdory pandemii se jej nedaří rozjet tak, jak by odpovídalo velikosti trhu. Zákazníci si setrvale stěžují na dlouhé čekací doby a množství vyprodaných položek. Naděje se proto upínají i k Havrlantovu partnerovi z Mall Group Danielu Křetínskému a očekává se, že konečně pomůže rozjet beznadějně zastydlou digitalizaci velkoobchodního řetězce Metro.
Přesto Češi samozřejmě nepřicházejí na panenské území. Potraviny přes internet prodává v Německu vlastník Billy Rewe, Amazon Fresh či Picnic, druhá z online platforem Edeky. Vedle domácí konkurence se navíc střetnou i sami mezi sebou. Rohlík startuje svou expanzi z Mnichova, což je jedno ze dvou měst, která pokrývá Bringmeister. Bitva o Mnichov začíná.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.