Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Sdílená auta používá jedenáct procent Pražanů. Podmínky se zpřísňují

Průzkum ukázal, že carsharing se stal ze spásy tvrdým byznysem. Praha proto rychle mění pravidla.

Sdílená auta používá jedenáct procent Pražanů. Podmínky se zpřísňují
ilustrační foto | Profimedia.cz

Covidová doba v Praze nastartovala sdílení aut. I když má tento způsob dopravy stále daleko k tomu, aby se stal v Praze dominantním, podle průzkumu agentury Stem/Mark carsharing využívá jedenáct procent obyvatel. Čísla carsharingových firem samotných ukazují, že pokud majitel auta žije ve městě a nenajezdí ročně více než deset tisíc kilometrů, vyplatí se mu využít jejich služeb.

Sdílení aut během covidové krize nabralo na popularitě, v roce 2019 ho využívalo o čtyři procenta Pražanů méně než nyní. Oproti tomu denní báze používání aut se příliš nezměnila, oproti roku 2019 klesla zhruba o dvě procenta. Dominantní je v Praze stále doprava MHD, tu denně využívá 34 procent obyvatel města. Tolik suchá čísla.

Do byznysu se sdílenými auty se v Česku, potažmo v Praze, ale pustilo hned několik hráčů. Ať už je to Autonapůl, Car4Way, nebo Anytime, která stojí za posledním průzkumem. Jak se sdílení stává tvrdým byznysem, klesá i ochota města nabízet firmám výhody. 

Praha si aktuálně láme hlavu tím, jak stanovit časový kredit tak, aby sdílená auta neblokovala parkovací zóny. Maximum stání na jednom místě má být nově omezeno limitem 96 hodin a auta budou platit 1200 korun ročně. Dosud časový limit neměla a platila sto korun. Zástupci Prahy pravidla zpřísnili proto, že měli informace o růstu firem, které chtěly do ulic postavit několik stovek nových aut.

Smysl má sdílení vozů totiž právě jen ve velkých městech. Ani za několik let průměr České republiky nedosáhne úrovně Prahy. Podle studie analytické firmy KPMG bude v roce 2024 sdílení aut v Česku využívat kolem dvou a půl procenta populace.

Byznys sdílených aut sází hlavně na mladé řidiče. „Mileniálové vyrostli na technologiích a spoléhají na ně. Mají rádi svobodu a ekologické cítění je jim přirozené. To je patrné jak při nakupování, využívání finančních služeb, tak v cestování, dopravě, ale i celosvětovém rozvoji služeb typu carsharingu,“ říká Karel Kotoun, senior konzultant finančních služeb Accenture ČR.

Nejčastěji uživatele carsharingu motivuje k využití vedle finanční výhodnosti, kdy nemusí platit drahé pořízení a provozní náklady, snadné parkování kdekoli, včetně modrých zón a centra. „Stále více lidí si uvědomuje a dokáže si spočítat, že pokud najedou za rok méně než deset tisíc kilometrů, rozhodně se jim nevyplatí pořizovat si vlastní vůz. To platí pro mladší uživatele, ale stejně tak pro rodiny, které takto řeší potřebu druhého vozu,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime Carsharingu.

Podle studií dokáže jedno sdílené auto nahradit osm až dvanáct aut a jejich parkovacích míst. Sdílené vozy také jezdí mnohem častěji než soukromá auta.