Ruští oligarchové opustili trh se superjachtami, jejich prodej klesl
Prodej luxusních jachet klesl v minulém roce až o čtyřicet procent. Důvodem je stažení ruských zákazníků z trhu po začátku války na Ukrajině.
redaktor
Trh s luxusními jachtami výrazně zasáhlo přepadení Ukrajiny Ruskem před dvěma lety. Jejich prodeje v roce 2023 podstatně klesly, meziročně o čtyřicet procent. Jedná se o ty skutečně největší, jež jsou delší než dvě stě metrů. Poptávku loni snížily dlouhé čekací listiny, prudce rostoucí náklady na jejich stavbu a také západní sankce, které postihly značnou část ruských oligarchů.
V současnosti se na dokončení luxusního plavidla, které je alespoň 66 metrů dlouhé, čeká tři až čtyři roky kvůli zpoždění v jejich produkci, jež bylo způsobené pandemií covidu-19, napsal web americké televize CNBC.
„Rusové často objednávali velmi extravagantní a velmi velké jachty,“ vysvětlil šéf zpravodajství v SuperYacht Times Ralph Dazert. Prodej jachet, které jsou delší než třicet metrů, pak loni klesl o 17 procent. Jestliže se v roce 2021 prodalo nových 313 superjachet, loni to bylo 203 kusů.
Jejich ceny jsou vyšší kvůli zdražování materiálů, ale i kvůli vyšším cenám práce. Dazert očekává, že také letos dojde ještě k mírnému propadu, prodeje luxusních jachet by se ale v roce 2025 měly vrátit zase k růstu.
Po Rusech si luxusní jachty nejčastěji objednávají Američané a výpadek ruských boháčů na tomto specifickém trhu částečně vykrývají. Většinou ale mají zájem o menší plavidla, než zákazníci z Blízkého východu a Ruska.
I když loni klesl počet prodejů, rostl naopak počet dokončených lodí, které si zákazníci objednali už během pandemie covidu, jednalo se o nárůst o 31 procent, v absolutních číslech bylo loni na vodu spuštěno 202 superjachet. Jejich počet na celém světě neustále roste, už jich brázdí moře a oceány na šest tisíc kusů, před dvěma dekádami to bylo o dvě třetiny méně.
Dazert dodal, že se část nových kupců na trhu objevila po pandemii covidu-19. Časopis SuperYacht Times nabízí například jachtu dlouhou 115 metrů, která byla vyrobena v roce 2003, za 185 milionů eur, což je v přepočtu 4,7 miliardy korun.
V souvislosti se zabavováním jachet ruským oligarchům se poukazuje na vysoké náklady pro daňové poplatníky západních zemí, které se k protiruským sankcím připojily. Údržba takto zmrazeného majetku je velmi finančně nákladná.
Udržování megajachty s názvem Amadea, kterou americké úřady v roce 2022 zabavily miliardáři Sulejmanu Kerimovovi, vyjde daňové poplatníky každý měsíc na milion dolarů (24 milionů korun). Její délka je 116 metrů. Jen posádce se musí měsíčně zaplatit 360 tisíc dolarů (8,6 milionu korun).