Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Rusko hackuje železnice v celé EU, varuje Česko. Útokům se brání i České dráhy

Kreml se snaží hackerskými útoky destabilizovat a sabotovat celou evropskou železniční síť, varuje český ministr dopravy Martin Kupka.

Rusko hackuje železnice v celé EU, varuje Česko. Útokům se brání i České dráhy
Ruští hackeři napadají evropské železnice | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Český ministr Martin Kupka tvrdí, že Rusko už provedlo tisíce pokusů o narušení evropských železničních sítí ve snaze destabilizovat celou EU a narušit její logistické trasy. Útoky ruských hackerů se zaměřují zejména na zabezpečovací systémy, ataky přitom musely odrážet i České dráhy.

Kupka ale v rozhovoru pro Financial Times dodal, že se v případě Česka podařilo všechny klíčové systémy na železnici ubránit. Že počet pokusů ochromit železniční infrastrukturu v rámci EU stoupá od ruského vpádu na Ukrajinu, potvrdila loni v březnu i Agentura Evropské unie pro kybernetickou bezpečnost. Výslovně zmínila útoky na železnici v Lotyšsku, Litvě, Rumunsku a Estonsku.

Kupka dále uvedl, že česká vláda bude muset při přípravě výstavby vysokorychlostní železniční tratě, která má zkrátit propojení Berlína, Prahy a Vídně na čtyři hodiny, omezit účast zahraničních dopravců ve výběrových řízeních. „Není to něco jako zákaz, ale preferovali bychom evropské společnosti,“ vysvětlil. Především se jedná o budování citlivých součástí u zabezpečovacích systémů.

Ministr dopravy v Bruselu lobboval za vytvoření evropského společného rozpočtu na velké projekty dopravní infrastruktury zejména s ohledem na celkovou modernizaci evropské železniční sítě, po které je stále větší poptávka u zákazníků. V plánu je propojit prostřednictvím vysokorychlostních železničních koridorů střední Evropu také s Ukrajinou, Moldavskem a Balkánem.

Český Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) loni rovněž varoval před vzestupem útoků v dopravním sektoru. České dráhy podle listu Financial Times uvedly, že registrují zvýšený počet kybernetických útoků na svou digitální infrastrukturu a že neustále posilují svou kybernetickou bezpečnost.