Čtyři roky starý Airbus A320 ruských aerolinií S7 Airlines musel 9. ledna nouzově přistát v Kazani během letu ze sibiřského Bratsku do Moskvy. Co se stalo? Selhání toalet. Jen čtyři dni před tímto incidentem muselo letadlo společnosti Red Wings letící z Kazaně do Jekatěrinburgu během letu otočit a vrátit se, protože nebylo možné po startu zatáhnout podvozek.
Už před dvěma měsíci regionální ministr dopravy v oblasti tichomořského Přímořského kraje psal do Moskvy, že potřebuje nová letadla, protože ta stávající nebudou schopna létat po konci tohoto roku. Problém je v tom, že motory Pratt & Whitney vyráběné v Kanadě není možné kvůli sankcím opravit. Celkem bylo během letošního ledna hlášeno už sedm incidentů, kdy musely být pravidelné lety zrušeny nebo neplánovaně přerušeny. Většina byla zaviněna technickou chybou.
Ekonomický deník Kommersant napsal, že v loňském roce přestalo létat minimálně devět ruských společností, čtyři z nich kvůli tomu, že jim letecký regulátor Rosaviatsija stáhl osvědčení o letové způsobilosti.
Masivní kanibalizace letadel
Ruské aerolinie se v minulých měsících zaměřily na takzvanou kanibalizaci svých leteckých flotil, aby udržely ve vzduchu alespoň část svých strojů. Týká se to nejen menších regionálních společností, ale i největší ruské společnosti Aeroflot, kterou ovládá stát. Ta létá hlavně s letadly západní výroby – Airbus a Boeing. Už v listopadu měla společnost kanibalizovat 25 letadel na náhradní díly, dalších osmnáct letadel čeká na opravy.
„Kanibalismus se skutečně používá již dlouhou dobu, ale jako vynucená praxe, a ne ve velkém měřítku. V naší situaci se stává jediným způsobem, jak chybějící části nějak nahradit,“ přiznal Andrej Patrakov, zakladatel ruské společnosti RunAvia, která nabízí software pro zjištění bezpečnosti letů.
Tato praxe nicméně zásadně redukuje počet letadel, která mohou pravidelně létat. Ještě v roce 2020 jich měl Aeroflot přes 240, na začátku roku 2023 to bylo 180 strojů. Boeingů má nyní 59, airbusů 119.
Ruské úřady se snaží minimalizovat dopady západních sankcí na ruský letecký průmysl i změnou pravidel pro údržbu letadel. Letecké společnosti mohou nyní využívat při servisu náhradní díly bez přísné dokumentace.
Díly z pochybné dílny od Teheránu?
Dříve musely mít náhradní díly ověřenou dokumentaci od evropských, amerických nebo kanadských regulátorů. Nyní to jsou neoriginální náhradní díly ze všech koutů světa, včetně Íránu. Podle Patrakova se ze strany Moskvy jedná o zoufalství.
Pro Kreml je ale snížení standardů pro bezpečnost leteckého sektoru nepříjemné v tom, že regiony vzdálené od Moskvy jsou na pravidelné letecké dopravě závislé a ta je jediným fungujícím způsobem, jak se na dlouhé vzdálenosti v rámci Ruské federace přepravovat v rozumném čase.
V Přímořském kraji už náměstek regionálního ministra dopravy Jevgenij Timonov oznámil, že některé vzdálené osady budou obsluhovány vrtulníky místo letadel Aurora Airlines, což je dceřiná firma Aeroflotu pro Dálný východ.
Letecký expert Andrej Kramarenko z Vyšší ekonomické školy v Moskvě varoval před tím, že používání náhradních dílů bez ověřitelné historie může pro letecký sektor v Rusku znamenat další komplikace. Díly, které pocházejí „z nějaké dílny poblíž Teheránu“, rozhodně nesplňují západní standardy na kvalitu a bezpečný letecký provoz.
Patrakov uvedl analogii s provozem restaurací v Rusku, které původně spadaly pod značku McDonald’s a nyní je provozuje ruský majitel. „Když vedení restaurací přešlo na ruské vlastníky, všechno se změnilo. Jdete na záchod, je tam málo mýdla, podlaha je špinavá,“ vysvětlil. Na první pohled je jídlo možná stejné, ale kvalita služeb se zhoršila, i když v restauraci pracuje stejný personál. A totéž hrozí i ruské letecké dopravě.