Riziko nabíjení elektromobilů? Nucené pauzy
V Německu se za poslední rok prodalo téměř 600 tisíc elektromobilů. Majitelům ale stále hrozí, že v případě nutnosti budou jejich nabíječky ze sítě vypnuty, aby nedošlo k přetížení sítě.
redaktor
Zákon, který měl vyřešit problém vysoké poptávky po energii v době špičky, totiž stále není připraven a do voleb v září už se nestihne projednat a přijmout. V praxi to znamená, že majitele elektromobilů mohou čekat nepříjemné chvilky, pokud by došlo k odpojení během nabíjení jejich vozu na akumulátory.
Že není připravena odpovídající legislativa, která by tento černý scénář vyloučila, kritizují němečtí Zelení. Ministr průmyslu a energetiky z CDU Peter Altmaier příslušnou legislativu slíbil připravit a protlačit parlamentem. Od ledna se ale fakticky nic nevyřešilo, informoval Welt am Sonntag.
Návrh zákona o energetickém průmyslu nyní předpokládá, že poskytovatel energie může dodávky omezit v případě dobíjení elektromobilů nebo také u tepelných čerpadel, pokud to bude vyžadovat situace na trhu. Nemělo by to být nicméně více než dvě hodiny denně.
Energetická lobby to považuje za nutnost, aby se německá síť v následujících letech nezhroutila. Automobilky naopak chtějí dosáhnout kompromisu, aby „nucené odstávky“ neomezovaly zákazníky elektromobilů, na které nyní marketingově cílí. Čekalo se, že Altmaier dojedná do voleb kompromis, k tomu ale nedošlo.
Podmínky se zpřísňují
Ministerstvo se vymlouvá na to, že požadavky na snižování emisí se v Bruselu zpřísňují, a proto se musí podmínky pro „účinnou integraci flexibilních spotřebitelů elektřiny“ znovu s příslušnými průmyslovými svazy projednat. Stát bude muset přistoupit k rychlejší restrukturalizaci dodávek energie, neurčitě dodal úřad.
To bude pravděpodobně znamenat, že Německo musí vynaložit další miliardy eur na rychlou transformaci energetické sítě. V opačném případě hrozí riziko nucených pauz při nabíjení elektroaut, jejichž prodeje v posledních měsících rostou.
„Vlivná sdružení pro energetiku a automobily mají odlišné zájmy a požadují politické rozhodnutí,“ zdůraznil zelený poslanec Oliver Krischer. Kritizuje Altmaiera, že z této ožehavé politické bitvy utekl a nechává řešení na další německé vládě. Přitom už před třemi lety se hovořilo o tom, že je třeba skokový nárůst počtu elektrických vozů a jejich dobíjení vyřešit.
Nabízí se například zavedení variabilních tarifů za elektřinu, aby zákazníci byli motivováni dobíjet svá auta v noci mimo energetickou špičku. Na druhou stranu, za podporu aut s lithiovými bateriemi německá vláda za poslední rok vydala přes dvě miliardy eur. Na čistě elektrický pohon lze čerpat dotaci devět tisíc eur (230 tisíc korun).
Elektromobil jako běžné zboží
Vedlo to k tomu, že za poslední rok si Němci pořídili více elektromobilů a hybridů než v předchozích letech dohromady. Od loňského června to bylo 567 tisíc nových aut s dotacemi. Vláda v Berlíně se tak blíží ke svému cíli, aby na silnicích byl alespoň jeden milion dobíjecích aut.
Z elektromobilu se na německém trhu začíná stávat běžný artikl. Podle průzkumu srovnávače cen energií nebo povinného ručení Verivox už 15 procent dotázaných mezi 18 a 69 lety tvrdí, že jejich příští auto bude čistě elektrické. Pro dalších osm procent by to měl být hybrid. I když stále nejvyšší oblibu mají benzinové motorizace, preferuje je 38 procent respondentů, elektromobily už porazily dieselová auta, která si jako další vůz přeje jen 12 procent německých zákazníků.
Dá se očekávat, že poptávka po elektromobilech bude i nadále silná, protože vláda bude dotace za jejich pořízení vyplácet až do roku 2025. Do roku 2030 by jich mělo po německých silnicích jezdit sedm až deset milionů, plánuje německý kabinet.