Hrot24.cz
Rebelie v EU: Němci proti clům. Číny se nemusíme bát, tvrdí Scholz

foto Shutterstock.com

Rebelie v EU: Němci proti clům. Číny se nemusíme bát, tvrdí Scholz

Německé automobilky dokázaly v minulosti ustát silnou konkurenci z Jižní Koreje nebo Japonska a není důvod, aby se nevyrovnaly také s čínskou automobilovou expanzí, tvrdí německý kancléř Olaf Scholz. Cla EU na dovoz čínských elektromobilů jsou podle něj zbytečná.

František Novák

Německý šéf vlády ze sociální demokracie Olaf Scholz, jenž je považován za velmi slabého kancléře v poválečné historii Německa, si při návštěvě automobilky Mercedes-Benz postěžoval na uvalení unijních protičínských cel.

„Někteří říkají, že to Čína umí s elektrickými motory mnohem lépe než my. Německé firmy se ale nemusí bát této konkurence,“ zdůraznil Scholz během návštěvy otevření první továrny Mercedesu na recyklaci lithium-iontových akumulátorů. Německý kancléř otevření moderního recyklačního závodu vnímá jako symbol nové průmyslové politiky Německa, které se potýká s dlouhodobou ekonomickou recesí.

Scholz tvrdí, že němečtí výrobci automobilů dokázali v minulosti ustát silnou konkurenci z Jižní Koreje nebo Japonska a vyrovnají se také s čínskou automobilovou expanzí. Proto odmítá protičínská cla, které navrhla Evropská komise, a pak ji schválila většina států unijní sedmadvacítky.

„Jsem proti clům, které nám škodí," řekl Scholz při slavnostním otevření fabriky v Kuppenheimu, který leží v Bádensku-Württembersku na jihozápadě Německa. Podle něj má Unie cla používat v jiných sektorech, jako je například výroba oceli.

Zástupci automobilky Mercedes-Benz tvrdí, že se jejich značky propad poptávky po elektromobilech ani omezování výroby netýká, na rozdíl on největší automobilky v Evropě, koncernu Volkswagen.

Nicméně i Mercedesu prodeje aut v Číně klesají, ve třetím kvartále to bylo méně o 13 procent. Týká se to podle člena představenstva Mercedesu Jörga Burzera luxusní třídy S, protože i bohatí čínští zákazníci začínají šetřit.

EU uvalila na elektromobily vyrobené v Číně vysoká dovozní cla. Argumentuje tím, že Peking porušuje pravidla Světové obchodní organizace a nepřiměřeně čínské výrobce dotuje na úkor zahraniční konkurence. Peking to odmítá a pohrozil EU odvetou. Asijská velmoc už uvalila dovozní cla na brandy, což dopadá hlavně na francouzské producenty.

Kritici uvalení protičínských cel upozorňují na to, že evropské automobilky stále na čínském trhu generují okolo třetiny svých zisků a pokud by Peking recipročně uvalil cla na evropská auta, evropské výrobce v automobilovém průmyslu to dále poškodí. Německo od začátku s uvalením cel nesouhlasí.