Hrot24.cz
Randění už netáhne, seznamovací aplikace vám teď budou hledat spíš přátele

Foto: Shutterstock

Randění už netáhne, seznamovací aplikace vám teď budou hledat spíš přátele

Seznamovací aplikace jako Tinder, Bumble a další začínají ve snaze zachránit svůj uvadající byznys cílit na zatím opomíjenou skupinu uživatelů. Na ty, kteří nehledají partnerství ani nezávazný románek, ale čistě jen přátele a kamarády. Firmy si od toho slibují přilákání nových uživatelů. A také jejich peníze.

Kristina Blümelová

Například společnost Bumble již v květnu koupila online platformu Geneva pro budování komunit, která napříč světem propojuje lidi na základě společných zájmů. Tímto krokem navíc navazuje na loňské spuštění aplikace BFF (Bumble For Friends) pro vyhledávání přátel. Všechny tyto investice mají jediný cíl – zvrátit úbytek uživatelů i příjmů, se kterým se segment online seznamování potýká. 

Podobnou cestou se vydává i společnost Match, která letos na jaře spustila aplikaci Yuzu. Tato platforma výslovně nabízí kromě seznamovací funkce také sociální režim. Aplikace, která je určena výhradně pro asijskou komunitu, tedy umožňuje uživatelům přepínat mezi režimy „sociální", „seznamovací“ nebo „sociální a seznamovací“. Podle deníku Financial Times jde o funkci, jejímž spuštěním společnost v hodnotě 9,6 miliardy dolarů naznačila, že by mohla rozšířit své portfolio o více než 40 dalších seznamek.

Cestou spojování přátel se však vydávají i menší seznamky. Například muslimská sňatková aplikace Muzz, která má zhruba 1,5 milionu aktivních uživatelů měsíčně, začala v únoru zavádět Muzz Social, tedy funkci pro vyhledávání přátel a vytváření sociálních sítí. Noví uživatelé Muzz Social jsou automaticky přidáváni do skupin podle své polohy a mohou se také připojit k sítím na základě svých koníčků nebo zájmů. „Automaticky máte k dispozici spoustu komunit, které můžete oslovit,“ řekl zakladatel společnosti a výkonný ředitel Shahzad Younas. 

Sociální funkce pro navazování přátelství a pro profesní propojování zkouší přidávat také gay seznamovací aplikace Grindr i francouzský start-up Timeleft, který algoritmicky spojuje skupiny šesti lidí, kteří spolu mohou pak zajít na brunch, oběd či večeři. Timeleft letos expandoval do USA a Velké Británie a v současnosti už působí ve více než 200 městech. 

Financial Times ale upozorňuje na skepsi analytiků, kteří tvrdí, že sociální funkce nijak zvlášť růst příjmů seznamkám nezajistí. Tinder, Hinge, Grindr a Bumble spoléhají na modely předplatného „freemium“, které tvoří většinu jejich příjmů. Platformy ale mohou nyní narazit, protože bude složité najít uživatele ochotné platit za přátelství, zejména když jsou hlavní sociální sítě jako Facebook či Instagram zdarma. „Je to jednoduché. Lidé jsou ochotnější platit spíše za romantiku než za přátelství,“ uvedl Ygal Arounian, analytik společnosti Citi.

Společnosti Bumble i Muzz jsou si samozřejmě tyto aspekty uvědomují, a tak zvažují i cestu budování reklamního byznysu, aby zkusily hledání přátel zpeněžit jinak. Další možností, jak monetizovat sociální funkce, je propojení plateb se schůzkami v reálném životě. Například uživatelé služby Timeleft platí poplatek nebo si přímo pořizují členství, aby si mohli rezervovat místo na jedné z týdenních večeří. Společnost Timeleft si celý poplatek ponechá, zatímco uživatelé si jídlo v partnerských restauracích samozřejmě platí sami. 

„Produkty pro navazování přátelství by mohly být budoucností online seznamování, protože jeho současná podoba, kdy uživatelé takzvaně swipují (pohybem prstu po obrazovce buď zahodí, nebo kladně ohodnotí jiné uživatele) a schůzky si domlouvají pomocí textových zpráv, umírá,“ cituje Financial Times na závěr šéfa Timeleftu, Maxime Barbiera s tím, že lidé jsou z toho unavení a v navazování přátelských vztahů by mohli vidět alternativu.