Půl litru piva je moc, třetinka je víc sexy. Pivovary i obchody vyšly mladým zákazníkům vstříc
Třetinky vypadají stylověji, říkají někteří mladí Češi. O půllitry už zájem nemají, jsou prý příliš velké. Některé pivovary i obchodní řetězce je vyslyšely.
redaktor
Mladí Češi už nepijí tolik piva jako jejich rodiče a prarodiče. Zlatavý mok některým z nich kvůli jeho hořkosti tolik nechutná, v hospodách je navíc příliš drahý. Zvláště po covidu také více dbají o zdravou životosprávu, se kterou se alkohol neslučuje. Ostatně i klasický půllitr piva jim přijde příliš velký, když tak pijí, sahají spíš po menších sklenkách nebo lahvích. A pivovary jim vyšly vstříc.
Jak upozorňuje server Seznam Zprávy, lahve s obsahem 0,33 litru, které jsou v zahraničí naprosto běžné, byly v Česku dříve spíše výsadou několika málo lokálních značek. Do skleněných třetinek teď se už ale stáčí některá piva z pivovarů Plzeňský Prazdroj, Radegast, Staropramen nebo Budějovický Budvar. Novinkou, která se na českém trhu poměrně uchytila, je ležák Proud s menším podílem alkoholu a nižší hořkostí, který se přím prezentuje jako pivo nové generace.
Podle informací Seznamu se tomu zatím pozvolnému, ale zajímavému trendu přizpůsobily také některé obchodní řetězce. Například Tesco zavedlo zvláštní regály nebo i přímo samostatné moduly určené pro třetinky piva, podobné opatření zavedla i Billa.
Podle těchto společností jde o piva, která jsou atraktivnější pro mladou generací, která pije jen příležitostně a umírněně. Navíc ráda zkouší různé alternativy, například svrchně kvašené typy, a nové příchutě. Oslovené pivovary zase míní, že pro mladé jsou třetinky stylovější. Oceňují na nich také jejich lepší přenositelnost a to, že pivo nestihne zteplat, než ho člověk vypije.
Loni klesla průměrná spotřeba piva na obyvatele, která dokonce dosáhla historického minima. V porovnání s rokem 2022 se snížila ze 136 na 128 litrů za rok. Vyplývá to z dat Českého svazu pivovarů a sladoven.
Do spotřeby piva na člověka i podílu prodejů v hospodách a restauracích se podle svazu negativně promítla pokračující ekonomická nejistota a změny ve spotřebitelském chování zákazníků. Naopak roste například spotřeba nealkoholických piv.
Pivovary v České republice loni uvařily zhruba 20 milionů hektolitrů piva. V Česku působí asi 600 pivovarů a přes 500 minipivovarů.
S přispěním ČTK