Právě před rokem poslala michiganská automobilka většinu svých zaměstnanců domů. Tenkrát vedení firmy zřejmě netušilo, že po roce pandemie bude situace stále natolik vážná, že neumožní návrat k zaběhlým pořádkům. K tomu nakonec nedojde vůbec. Vedení firmy totiž oznámilo, že umožní 30 tisícům zaměstnanců zůstat na home officu už napořád.
Novinka se týká těch zaměstnanců, kteří nepůsobí ve výrobě, a není tak nutná jejich přítomnost na pracovišti. Rozhodnutí o umožnění práce z domova či kombinovaném systému docházení do práce ale bude záviset na manažerech jednotlivých odvětví společnosti.
Podle plánu by se zaměstnanci Fordu měli do práce vracet postupně od července. Budou tam ale chodit jen v nutných případech, například na pracovní schůzky či v rámci skupinových projektů. Povinnou vakcinaci Ford nepožaduje, zaměstnance ale bude kontrolovat a měřit jim teplotu. Většinu své práce budou moci dál dělat z domova.
„Samozřejmě existují pozice, pro něž je zásadní být přímo fyzicky na místě. Flexibilita pro výběr způsobu práce je ale velmi důležitá. Je na každém zaměstnanci, aby se dohodl s vedoucím, co pro něj bude nejlepší,“ řekl k tomu David Dubensky, výkonný ředitel divize nemovitostí Ford Land.
Rozhodnutí Fordu vzešlo z půlročního analyzování výhod a nevýhod současného systému práce z domova. Z průzkumu mezi zaměstnanci vyplynulo, že plných 95 procent z nich by po konci pandemie preferovalo mix docházení do práce a home officu. Velká část z nich navíc tvrdí, že jsou při práci z domova produktivnější a spokojenější.
Ford je první velkou automobilkou, která se odhodlala k takto razantnímu kroku a oznámila, že se home office stane pevnou součástí její firemní kultury. Například japonská automobilka Toyota informovala své americké zaměstnance, že minimálně do letošního července mohou pracovat z domova, další plány ale zatím neprozradila.
K trvalému přechodu na home office se tak zatím hlásí především technologické firmy, včetně těch největších. Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg počítá s tím, že do pěti až deseti let bude polovina zaměstnanců největší sociální sítě světa dělat už nastálo z domova. Jednou z prvních velkých firem, které loni zavedly home office, byl Amazon, který svým zaměstnancům tuto možnost prodloužil zatím do konce června.