Koronavirus, lockdowny a home office změnily nákupní chování Čechů. Obchodníci už dříve hlásili, že lidé vyrážejí do marketů méně často, zato si však odvážejí mnohem plnější nákupní vozíky. Nová analýza společnosti Nielsen IQ pro Svaz obchodu a cestovního ruchu ovšem naznačuje i to, jak tráví čas v domácí izolaci.
Méně překvapivé je, že lidé zavření v bytech se více věnují domácím pracem, což se projevilo na vyšších prodejích čisticích prostředků a kuchyňských potřeb. Ne všechen čas však tráví vařením a uklízením. Chvíle doma si chtějí i zpříjemnit.
Zřejmě vlivem uzavřených kaváren a odstřižením od firemních kávovarů se to podle šéfa Nielsen IQ Karla Týra se projevilo třeba na poptávce po kávě. „Kromě rostoucích prodejů kávovarů byl zřetelný příklon českých konzumentů k mleté a zrnkové kávě s růstem o 12 procent na úkor instantní kávy s poklesem o šest procent,“ upozornil Týra. Zrnková a mletá káva tvoří už 55 procent tržeb za kávu, což je o pět procentních bodů více než v roce 2019.
V minulosti byla přitom instantní káva v Česku vnímána jako exkluzivnější zboží a byla i nejprodávanější, zatímco zrnkovou a mletou kávu často kupovali spíše lidé s nižšími příjmy a pro přípravu tradičního turka. V posledních letech se však na trhu objevilo mnoho kvalitních zrnkových káv pro lidi preferující přípravu nápoje z čerstvě mletých zrn a poptávka po tomto typu kávy se zvětšovala. Koronavirus trend zdá se ještě urychlil.
Že Češi zavření v domácnostech preferují kvalitnější stravování, dosvědčuje třeba také růst prodejů biopotravin a biodrogerie. „Koláč není příliš velký, tržby za zboží označené jako bio tvoří stále jen 1,3 procenta, ale vidíme, že s tímto trendem bude nadále akcelerovat,“ dodal Týra.
Zavřená kina a omezení kulturního vyžití pak vedly k častějšímu sledování filmů z gauče. A spolu s tím i k prudkému nárůstu pochutin, které se k takovým aktivitám hodí. Prodeje bramborových chipsů vzrostly o pět procent, tortilla chipsů o 15, a popcornu dokonce o 92 procent.
Zajímavý vývoj zaznamenala poptávka po erotickém zboží. Prodeje kondomů a lubrikantů raketově vystřelily během prvního lockdownu loni na jaře. Pak se však strmě propadly a do kladných hodnot ve srovnání s předchozím rokem se už nedostaly ani s návratem omezení na podzim.
S největší pravděpodobností to však způsobilo spíš jarní předzásobení než pokles aktivity. Poptávka po sexuálních stimulantech totiž právě na podzim vystřelila a nakonec zaznamenala nejvyšší růst z celé kategorie. To se zřejmě neobejde bez následků. „Těhotenské testy byly v popředí zájmu českých spotřebitelů a jejich prodeje vzrostly o 21 procent,“ dodal Týra.