Zdravotnictví v propasti. „Už dochází čas. Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Že sociální sítě ovládá progresivní levice? Nesmysl, velká část influencerů je pravicová

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Celý článek
0

Češi si doma užívají: pijí kávu a souloží

Během koronaviru vzrostla poptávka po kvalitnější kávě a těhotenských testech, ukázala analýza.

Češi si doma užívají: pijí kávu a souloží
ilustrační foto | Shutterstock.com

Koronavirus, lockdowny a home office změnily nákupní chování Čechů. Obchodníci už dříve hlásili, že lidé vyrážejí do marketů méně často, zato si však odvážejí mnohem plnější nákupní vozíky. Nová analýza společnosti Nielsen IQ pro Svaz obchodu a cestovního ruchu ovšem naznačuje i to, jak tráví čas v domácí izolaci. 

Méně překvapivé je, že lidé zavření v bytech se více věnují domácím pracem, což se projevilo na vyšších prodejích čisticích prostředků a kuchyňských potřeb. Ne všechen čas však tráví vařením a uklízením. Chvíle doma si chtějí i zpříjemnit.    

Zřejmě vlivem uzavřených kaváren a odstřižením od firemních kávovarů se to podle šéfa Nielsen IQ Karla Týra se projevilo třeba na poptávce po kávě. „Kromě rostoucích prodejů kávovarů byl zřetelný příklon českých konzumentů k mleté a zrnkové kávě s růstem o 12 procent na úkor instantní kávy s poklesem o šest procent,“ upozornil Týra. Zrnková a mletá káva tvoří už 55 procent tržeb za kávu, což je o pět procentních bodů více než v roce 2019. 

V minulosti byla přitom instantní káva v Česku vnímána jako exkluzivnější zboží a byla i nejprodávanější, zatímco zrnkovou a mletou kávu často kupovali spíše lidé s nižšími příjmy a pro přípravu tradičního turka. V posledních letech se však na trhu objevilo mnoho kvalitních zrnkových káv pro lidi preferující přípravu nápoje z čerstvě mletých zrn a poptávka po tomto typu kávy se zvětšovala. Koronavirus trend zdá se ještě urychlil.

Že Češi zavření v domácnostech preferují kvalitnější stravování, dosvědčuje třeba také růst prodejů biopotravin a biodrogerie. „Koláč není příliš velký, tržby za zboží označené jako bio tvoří stále jen 1,3 procenta, ale vidíme, že s tímto trendem bude nadále akcelerovat,“ dodal Týra. 

Zavřená kina a omezení kulturního vyžití pak vedly k častějšímu sledování filmů z gauče. A spolu s tím i k prudkému nárůstu pochutin, které se k takovým aktivitám hodí. Prodeje bramborových chipsů vzrostly o pět procent, tortilla chipsů o 15, a popcornu dokonce o 92 procent. 

Zajímavý vývoj zaznamenala poptávka po erotickém zboží. Prodeje kondomů a lubrikantů raketově vystřelily během prvního lockdownu loni na jaře. Pak se však strmě propadly a do kladných hodnot ve srovnání s předchozím rokem se už nedostaly ani s návratem omezení na podzim. 

S největší pravděpodobností to však způsobilo spíš jarní předzásobení než pokles aktivity. Poptávka po sexuálních stimulantech totiž právě na podzim vystřelila a nakonec zaznamenala nejvyšší růst z celé kategorie. To se zřejmě neobejde bez následků. „Těhotenské testy byly v popředí zájmu českých spotřebitelů a jejich prodeje vzrostly o 21 procent,“ dodal Týra.