Protest proti Tesle. Jak východoněmecké městečko mění plány Elona Muska
Americká automobilka Tesla musí překreslit plány na rozšíření své továrny na výrobu elektromobilů. Obyvatelé východoněmeckého města Grünheide, jediného místa, kde v Evropě Tesla auta vyrábí, totiž odmítli v referendu plán na masivní rozšíření areálu.
Autor podcastů
Celkem 65 procent těch, kteří hlasovali v místním referendu v Grünheide, vyjádřilo nesouhlas s plánem Tesly, který zahrnuje vykácení 100 hektarů lesa pro výstavbu železniční stanice, skladů a také firemních jeslí. Hlasování bylo nezávazné, ale místní radní říkají, že budou respektovat přání obyvatel.
Výsledek hlasování je pro majitele automobilky Elona Muska, pět let poté, co zaskočil německý automobilový průmysl oznámením, že postaví svou první gigafabriku v Evropě vedle Berlína, značným neúspěchem. Mimochodem, tehdy šlo o pořádný „direkt“ autoprůmyslu, který dominoval díky benzinovým a naftovým autům. Dnes továrna, která byla otevřena v březnu 2022, zaměstnává přes 12 tisíc lidí a vyrábí šest tisíc elektromobilů týdně. Tesla zároveň má ambiciózní plány rozšířit kapacitu z 500 tisíc vozů ročně na jeden milion. A právě k tomu bude potřebovat rozšíření.
Ale je tu ještě jeden faktor. Tesla nedávno musela pozastavit výrobu asi na dva týdny, protože rušení kontejnerové dopravy způsobené raketovými útoky Hútíů na lodní dopravu v Rudém moři ji zbavilo klíčových součástek. Pokud by měla více skladů, mohlo by jí to umožnit akumulovat větší zásoby dílů, a tak se podobným výpadkům vyhnout.
Projekt rozšíření továrny ale dlouhodobě čelí odporu od ochránců životního prostředí. Ti protestovali už proti jeho umístění v oblasti blízko přírodní rezervace a proti tomu, že musely být vykáceny stovky hektarů lesa pro výstavbu továrny. Zároveň tvrdí, že místní úřady příliš benevolentně udělily Tesle výjimky z německého stavebního zákona, a stěžují si, že od doby vzniku továrna negativně ovlivňuje kvalitu vzduchu a vody. Terčem kritiky je i objem vody, kterou továrna ke svému chodu potřebuje. Brandenbursko se totiž v období sucha potýká se snižujícími se hladinami spodních vod.
Tesla se snažila přesvědčit obyvatele, aby podpořili její plán na rozšíření, pořádáním týdenních městských setkání, kde místní mohli vyjádřit své obavy a klást otázky ohledně projektu. I přes neúspěch v referendu zvolila Tesla smířlivý tón. „Vidíme, že občané Grünheide mají obavy v souvislosti s plánovaným rozšířením místa, jsme ale stále přesvědčeni, že logistická optimalizace továrny bude velkým ziskem pro komunitu,“ uvedla firma s tím, že využije zpětnou vazbu z posledních týdnů k tomu, aby projekt upravila.
Starosta Grünheide Arne Christiani, který kdysi řekl, že město „trefilo jackpot v loterii“, když do města Teslu přilákalo, uvedl, že byl rozladěný z toho, že místní autority „nedokázaly vysvětlit lidem, že plán na rozšíření obsahuje také opravdu důležité infrastrukturní projekty, jako je nové dálniční nebo železniční spojení“. Dodal též, že zatím není schopen říci, zda se místní rada v Grünheide bude výsledkem referenda řídit.