Prokleté „déčko“
Kolem výstavby nové trasy metra D je zase pěkně živo. Opět se komplikuje.
redaktor
Kolem výstavby nové trasy metra D je zase pěkně živo. Na to, že primátor Zdeněk Hřib už před více než rokem zahajoval stavbu metra bez stavebního povolení, aby se ukázalo, že zahájil jen geologický průzkum, se už zapomnělo. Prostě si chtěl „poklepat“.
Rozhodnutí ministerstva dopravy z minulého týdne, kterým zrušilo jiné vlastní rozhodnutí o tom, že pražský magistrát není v povolování projektu podjatý, to zas o něco víc zkomplikovalo. Je to pech – tzv. systémová podjatost paralyzuje už i Pražský okruh, o kterém se bude z tohoto důvodu rozhodovat v Českých Budějovicích. Toto české „systémové peklíčko“ je důsledkem současného nastavení stavební správy a marasmu, do kterého jsme se svojí vlastní legislativou umotali.
Ale zpátky k metru. Zatímco stavební povolení je více než nejisté, o tom, že se oproti původním kalkulacím stavba pěkně prodraží, už jasno je. Jen první úsek z Pankráce na Nové Dvory bude stát o 20 miliard korun víc. A částečně je to i logické - než se u nás podaří dotáhnout velké projekty k povolení, jsou už ceny stavebních prací a materiálu i technologie úplně jinde. Praha chce vyjednávat o tom, že by si alespoň část peněz půjčila u Evropské investiční banky. A v „Evropě“ by už o našem metru něco mohli vědět. Minimálně to, že si Eurovia u Evropské komise stěžuje na to, že chystaná soutěž na zhotovitele je šitá na míru Metrostavu, protože klíčoví lidé budou muset mluvit česky.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.