Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

20 dolarů, 1 doména, miliony: Příběh pizza.com

V roce 1994, kdy byl internet teprve v plenkách, učinil Chris Clark rozhodnutí, které se později ukázalo jako zásadní. Za symbolických 20 dolarů ročně (přibližně 450 Kč) zaregistroval doménu pizza.com. Clark původně plánoval využít tuto doménu k získání zakázek v pizzerijním sektoru pro svou konzultační firmu.

20 dolarů, 1 doména, miliony: Příběh pizza.com
20 dolarů, 1 doména, miliony: Příběh pizza.com | www.shutterstock.com

Přestože v roce 2000 prodal svou konzultační společnost, Clark si doménu ponechal a pokračoval v placení minimálního ročního poplatku za její registraci. Doména byla využívána k zobrazování reklam, aniž by Clark očekával výrazný ekonomický přínos. Situace se však dramaticky změnila v roce 2008, když se dozvěděl o prodeji domény vodka.com za 3 miliony dolarů (přibližně 67,5 milionu Kč).

Aukce domény pizza.com

"Napadlo mě, že bych mohl zjistit, jaký zájem by doména pizza.com mohla vyvolat," řekl Clark v rozhovoru pro BBC. Rozhodl se nabídnout doménu k prodeji v online aukci, což se ukázalo jako prozíravé vzhledem k vysoké poptávce po doménách. Během jediného týdne se počáteční cena 100 dolarů (cca 2 250 Kč) vyšplhala na ohromujících 2,6 milionu dolarů (přibližně 58,5 milionu Kč).

Prodej během finanční krize

Prodej domény proběhl v roce 2008, v době globální finanční krize, což činí tento úspěch ještě pozoruhodnějším. Clark pro Baltimore Sun uvedl, že lituje, že v začátcích internetu nezaregistroval více domén.

Současný stav domény

Ironií je, že navzdory vysoké ceně, za kterou byla pizza.com prodána, web zůstává poměrně jednoduchý, obsahující hlavně reklamní odkazy, například na službu Deliveroo. Doména není vlastněna žádným významným hráčem na trhu pizzerií, jak by se dalo očekávat.

Zajištění finanční nezávislosti

Díky této investici si dnes přibližně sedmdesátiletý Clark zajistil bezstarostný důchod. Příjem z prodeje domény mu umožnil pokrýt všechny životní náklady a užívat si pohodlného života bez nutnosti pracovat. Jeho příběh se stal ikonickým příkladem prozíravé a strategické investice z počátků internetu, vedoucí k významné finanční nezávislosti.