Hrot24.cz
Proč skvělá Furiosa vybouchla? Shrnujeme důvody

Warner Bros. Pictures

Proč skvělá Furiosa vybouchla? Shrnujeme důvody

Měl to být filmový trhák, co zboří kina. Nakonec však budou tvůrci filmu Furiosa: Sága Šíleného Maxe rádi, pokud se snímek vůbec zaplatí. Jak je možné, že recenzenty i diváky do nebe vychvalovaný film v kinech tak pohořel?

Vladimír Barák

Už dlouho se žádný konkrétní film mediálně neřešil tak intenzivně jako novinka legendárního režiséra George Millera. Naposledy se ve světových médiích o podobnou pozornost před rokem přetahovaly snímky Barbie a Oppenheimer. Jenže ze zcela opačného důvodu. Zatímco blondýnka, co miluje růžovou, se s geniálním vědcem předháněla v tom, kdo rychle vydělá miliardu dolarů, nový film z universa kultovního Šíleného Maxe v podstatě jen sbírá drobné. A to i přes skutečnost, že filmovým recenzentům ze snímku spadla brada a ti diváci, kteří film zhlédli v kině, hýří nadšením.

Jenže pochvalné recenze úspěch v kinech nezaručí. A jak se zdá, ani spokojení diváci do kin nepřitáhnou dostatečné množství dalších návštěvníků. Výsledek je tristní. Během prvních tří dnů od uvedení filmu do kin dokázala Furiosa v USA vydělat jen asi 25 milionů dolarů. Když k tomu přičteme prodloužený víkend díky státnímu svátku, dosáhl film jen na 32 milionů dolarů (asi 730 milionů korun).

To je při nákladech 170 milionů dolarů (skoro čtyři miliardy korun) velmi neuspokojivý výsledek. Když se přesně před dvěma lety při prodlouženém víkendu kiny prohnal film Top Gun: Maverick s Tomem Cruisem, za pouhé tři dny vydělal 126 milionů dolarů, necelé tři miliardy korun.

Co přesně se nepovedlo, táží se nyní velká americká média i tvůrci. Vždyť Šílený Max je kultovní značka. Ve Furiose si zahrály hvězdy první velikosti, včetně představitele marveláckého Thora Chrise Hemswortha. A na režisérskou židli opět usedl George Miller, který je v branži považovaný za perfekcionistu a vizionáře, věhlasem na úrovni George Lucase či Stephena Spielberga. Když se k tomu všemu přičte megalomanská marketingová kampaň, kina prostě měla být plná k prasknutí.

Vypadá to, že za neúspěch nemůže jeden jediný faktor, ale spíše souhra více okolností a chyb. Tím prvním důvodem může být nevydařená marketingová kampaň, jež hrála na kvantitu, méně však na kvalitu.

Když studio Warner Bros. Pictures vypustilo do světa první trailery (jejichž význam je pro návštěvníky kin opravdu velký), skalní fanoušci zatleskali, ale to bylo tak všechno. Poměrně dost lidí pod videa psalo komentáře, že Miller tentokrát více než na filmařinu autenticky zobrazující své postapokalyptické vize sází na postprodukci a hrátky grafiků.

Sága Šíleného Maxe by samozřejmě nikdy nedosáhla svého kultovního statusu bez vizuálních efektů, ale tady se prostě už více než mistři filmového řemesla zapotily počítačové systémy. A některé efekty v trailerech působily opravdu lacině, což při tak vysokém rozpočtu řadě lidí nedávalo smysl. Další propagační materiály pak byly docela dost konzervativní a příliš nekorespondovaly s tím, že jsou na snímek z mad (divokého) světa.

Druhým problémem je herecké obsazení. Jak je napsáno výše, nelze mu moc vytknout. Chris Hemsworth patří mezi neobsazovanější, nejpopulárnější a nejvíce sexy muže současnosti. A představitelka hlavní role, 28letá Anya Taylor-Joy, je považována za herečku s obrovským potenciálem, také je oblíbená u generace Z.

Takřka všichni však nový film srovnávají s předchozím filmem Šílený Max: Zběsilá cesta z roku 2015. Maxe tu ztvárnil charismatický Tom Hardy. A Furiosu? Brilantní Charlize Theron.

Když režisér Miller poprvé v rozhovoru přiznal záměr, aby nová Furiosa byla prequelem, v němž tudíž ceněné herce nahradí mladší kolegové, nejen skalní fandové neskrývali zklamání. Plnohodnotný další díl, který by přímo navázal na jízdu z roku 2015, by si možná v kinech vedl daleko lépe.

Anya Taylor-Joy je hereckou superstar generace Z. K úspěchu filmu její obsazení nestačilo.

Shutterstock.com

Někteří komentátoři rovněž zmiňují, že nová Furiosa se již nemohla svézt na úspěchu svého předchůdce, právě s ohledem na takřka deset let trvající pauzu mezi premiérami. Nabízí se rovněž zamyšlení, zda je značka Mad Max ještě natolik nosná, aby obhájila výrobní náklady přesahující stovku milionů dolarů. Možná měl přicházet do úvahy spíše nějaký komornější a ve výsledku levnější snímek. To by ale bylo v rozporu s rozmáchlými tvůrčími vizemi režiséra.

Dalším zásadním důvodem může být to, že současná doba prostě klasickým kinům příliš nepřeje. Při covidových uzávěrách masivně rostla nabídka a pokrytí streamovacích platforem. Mnoho domácností si při karanténách a kvůli zavřeným kinům předplatilo některou ze služeb, jako je Netflix, HBO Max či Disney+.

Ve výsledku to vyjde levněji než kino, vybíráte si z ohromné nabídky filmů. A navíc už ani nejste příliš omezeni stářím titulů. Zatímco dříve filmy nejprve šly do kin, po dlouhých měsících na fyzické nosiče a teprve později je ulovila některá streamovací služba, nyní bývá často prodleva jen v řádu několika málo měsíců.

Například HBO Max pod svou novou značkou již jen jako Max v květnu startovala s druhou částí Duny. V českých kinech přitom měl film premiéru teprve na konci února. Proč tedy chodit do kina, když si stačí chvilku počkat? Tento důvod potvrzují i chabé výsledky dalších filmových novinek. Stejně jako Furiosa v kinech pohořel i Kaskadér s Ryanem Goslingem.

Kampaň k filmu byla velkolepá. Jenže kvantita nedokázala nahradit kvalitu.

Shutterstock.com

Filmy, které naposledy spustily nefalšovanou mánii, byly již zmíněné Barbie a Oppenheimer, kde zejména marketingové kampaně byly mimořádně povedené a v lidech se podařilo vzbudit pocit, že vidět tyto filmy v kinech je prostě kulturně žádoucí.

Provozovatelé kin budou muset vyhodnotit, zda i oni něco nedělají špatně. Zapracovat na tom, aby byla kina více přístupná, nabízela nejen film, ale prostě zážitek. Dávat o sobě více vědět, možná změnit cenovou politiku. Je totiž zřejmé, že ani velká herecká jména už dnes návštěvnost kin nezaručí a konkurence streamovacích platforem nebude menší, spíše naopak.