Hrot24.cz
Překvapivá sázka investorů: platina, která se používá v autech se spalovacími motory

foto Shutterstock.com

Překvapivá sázka investorů: platina, která se používá v autech se spalovacími motory

Oživení zájmu zákazníků o hybridní auta, která kromě baterií využívají i spalovací motory, zvyšuje poptávku po platině.

František Novák

Poptávka po elektromobilech zatím není tak vysoká, jak automobilky očekávaly. Naopak zájem o tradiční auta na benzin nebo naftu neklesá a u vozů s hybridními pohony dokonce roste. To zvyšuje dodávky katalyzátorů pro spalovací morory, a tudíž i těžbu vzácných kovů, jako je platina, rhodium nebo palladium, které jsou k jejich výrobě potřeba.

Právě platina se nyní na světových trzích obchoduje téměř za tisíc dolarů za troyskou unci. Gram tohoto stříbřitého kovu tak vyjde na 750 korun.

Investoři nyní sázejí na možnost, že výroba spalovacích motorů v automobilovém průmyslu nebude klesat tak rychle, jak se předpokládalo, ale bude pokračovat ještě řadu let. I proto začínají přesouvat finanční prostředky do fondů, v jejichž portfoliu tento velice odolný kov je. Děje se tak nejvíce za poslední čtyři roky, všimá si britský list Financial Times.

Vývoj ceny platiny za posledních pět let (v USD za trojskou unci)

TradingEconomics

Veřejně obchodované fondy ETF s platinou vzrostly ve druhém čtvrtletí o zhruba 444 000 uncí (trojská unce se rovná 31 gramů – pozn. red.), což odpovídá téměř šesti procentům roční poptávky a největšímu skoku od roku 2020. „Zvýšený zájem investorů je způsoben zpomalující poptávkou po elektromobilů a vyšší poptávkou po vozidlech se spalovacím motorem,“ řekl Edward Sterck z ze skupiny World Platinum Investment Council.

I když je cena platiny na světových trzích v posledních letech poměrně stabilní, investoři doufají, že začne – podobně jako zlato – zase růst a postupně se přiblíží maximům z roku 2008, kdy atakovala cenu 2240 dolarů za trojskou unci. Velcí institucionální investoři nyní více přesouvají své finanční prostředky ze ziskového zlata do platiny a stříbra, protože v nich vidí větší růstový potenciál.

Velké automobilky, jako je Ford nebo Stellantis (sdružuje značky Peugeot, Citroën, Chrysler, Opel, Fiat, Jeep), začínají rozšiřovat nabídku hybridních verzí svých automobilů, protože je o ně mezi zákazníky stále vyšší zájem. Japonská automobilka Toyota, která hybridní pohony nabízí řadu let, představila i novou generaci spalovacích motorů.

U vozů s hybridním pohonem totiž odpadají obavy zákazníků, že jejich společník na čtyřech kolech nedojede do cíle kvůli chybějící dobíjecí infrastruktuře. U těchto vozů mají automobilky zajištěny také vyšší marže než u plně elektrických aut.

Francouzská banka BNP Paribas uvedla, že se v letošním roce prodeje hybridů na evropském trhu zvýšily meziročně o 21 procent, zatímco růst elektromobilů je pouze dvouprocentní. Ve Spojených státech prodej hybridů rostl dokonce o 35 procent. Automobilky, které je již ze svých prodejních katalogů vyřadily, je tam opět vracejí, doplnil analytik společnosti Jefferies Philippe Houchois. A všechna tato auta budou potřebovat katalyzátory výfukových plynů, tedy i platinu.

Související články