Hrot24.cz
Práce? Nezájem. Mladí stráví z pracovní doby až hodinu sledováním videí, nákupy a hraním her

Shutterstock.com

Práce? Nezájem. Mladí stráví z pracovní doby až hodinu sledováním videí, nákupy a hraním her

Od práce si člověk musí občas odpočinout, klidně i přímo v zaměstnání. Pravidelné pauzy totiž mohou zvýšit produktivitu a celkově dobře působí na duševní zdraví. Mladí pracovníci však pauzují možná až příliš. Ukázal to nový průzkum, podle kterého nejmladší generace stráví v rámci jediné směny až hodinu sledováním videí.

Vladimír Barák

Kolik času během pracovní směny reálně strávíte prací? To zkoumal analytický tým amerického poskytovatele telekomunikačních služeb TollFreeForwarding.com. Pro zaměstnavatele z průzkumu vyplynulo několik zajímavých zjištění. Jedním z nich je například to, že nejmladší generace na trhu práce – generace Z (lidé narození v letech 1995 až 2014) – je největším konzumentem videoobsahu v práci. Alespoň tedy pokud jde o čas strávený v zaměstnání.

Mladí nedokáží žít bez přílivu nového audiovizuálního obsahu. Někteří sledují nové díly populárních reality show, jiní různé seriály či filmy. Průzkum se zaměřil na placené televizní vysílání – tedy na obsah, který není přístupný zdarma. Divák tedy musí například uhradit měsíční poplatek za streamovací platformu nebo kabelovou televizi. Tendence generace Z sledovat videoobsah během pracovní doby suverénně překonává starší zaměstnance. Podle průzkumu mladí pracovníci z generace Z ročně stráví sledováním videoobsahu v práci devět dnů a 19 hodin. V přepočtu na pracovní směny to vychází na jednu hodinu sledování videí denně.

To ovšem neznamená, že starší zaměstnanci žádný placený obsah v práci nekonzumují. Také to dělají, jen výrazně méně. Mileniálové (generace Y, narození v letech 1980–1994) sledují televizi během práce čtyři dny, 14 hodin a 23 minut ročně. Generace X (narození v letech 1966–1979) stráví u televize osm dnů, pět hodin a 11 minut ročně.

Mladí lidé, vyrůstající v digitální a technicky vyspělé době, v práci také dominují ve hraní her, nakupování nebo používání mobilního telefonu.

„Lidé z generace Z jsou známí jako ‚digitální domorodci,‘ což znamená, že vyrostli ve světě, kde jsou digitální technologie samozřejmostí. Není tedy překvapivé, že tři největší prokrastinační aktivity této generace jsou všechny digitální, včetně televize, videoher a počítačů,“ vysvětlují analytici.

Jiné generace pracovníků se v práci tolik „neulévají“. Výjimkou je péče o děti během pracovní doby, kterou se věnují zejména mileniálové, protože jsou ve věku, kdy mají malé děti. Starší zaměstnanci si pak během pracovní doby častěji než generace Z hrají s mazlíčky nebo posílají e-maily.

Zaměstnanci si v rámci pracovní doby také hrají s domácími mazlíčky.

Shutterstock.com

Podle HR experta Bryana Driscolla, kterého oslovil magazín Newsweek, výsledky analýzy nejsou šokující. „Tato mladá generace pracovníků je přepracovaná a nedostatečně placená, a mnoho z nich musí pracovat na několika pracovních místech, aby vůbec přežili,“ řekl Driscoll. „Můžeme jim tedy opravdu vyčítat, že si během pracovního dne hledají nějakou rovnováhu?“ dodává expert s tím, že problém spočívá v „nereálných očekáváních společností, které požadují neustálou produktivitu“.

S tím, že mladí lidé z generace Z tráví spoustu času v zaměstnání aktivitami mimo náplň práce, má zkušenosti i elitní headhunterka Dita Sudová, CEO Adamantem HR. „Pro mnoho mladých lidí z generace Z jsou prioritou oni sami a jejich klid. Zřejmě to vychází i z digitální doby – chtějí věnovat jen krátkou pozornost práci nebo projektu a během dne měnit více zájmů. Skákat z jedé činnosti na druhou. A mezitím si třeba jít zacvičit nebo popovídat si s kamarádem na kávu. Ano, i v pracovní době. Oni si chtějí naprosto řídit svůj čas,“ řekla v rozhovoru pro Hrot24.