Úvodní slovo výroční zprávy PPF poprvé sepsal Ladislav Bartoníček, na manžela zavzpomínala Renáta Kellnerová.
„Petr celý svůj dospělý život věnoval rozvoji PPF. Celý svůj život spěchal, zkoumal, vzdělával se. Byl ohromnou silou, která dokázala inspirovat. Dával si cíle a výzvy, které jiní považovali za nemožné. Hledal rovnováhu mezi svobodou, rizikem a odpovědností, a ve víru toho všeho se dokázal zastavit a udělat si čas na rodinu, na mě, na naše děti,“ píše Renáta Kellnerová na úvodní straně výroční zprávy PPF za rok 2020, kterou skupina představila v pondělí.
„Petr nám velmi chybí, ale PPF musí fungovat dál. Vím, že to nebude snadné, ale nemám pochybnosti, že to všichni společně zvládneme,“ uvedla dále ve vzpomínce, kterou doprovází působivá fotografie Petra Kellnera s jeho strojem Harley-Davidson z jeho pověstných motorkářských výprav po Severní Americe.
Petr Kellner letos v březnu v 56 letech tragicky zahynul v aljašských horách při pádu vrtulníku.
Úvodního slova, které tradičně shrnuje uplynulý rok a také naznačuje plány do budoucna, se vůbec poprvé chopil Kellnerův dlouholetý spolupracovník a minoritní akcionář PPF Ladislav Bartoníček. Ten se po jeho smrti stal výkonným ředitelem PPF a převzal tak vedení celé skupiny.
„S velkou pokorou píšu úvodní slova výroční zprávy, pod kterou poprvé ve třicetileté historii PPF nemůže být podepsaný Petr Kellner: výjimečný člověk, který PPF nejen založil, ale třicet let vedl a rozvíjel a dal jí její podnikatelskou vizi. Pro mne to byl ale hlavně velmi blízký člověk a dobrý přítel. Jeho tragická smrt bolestivě zasáhla nás všechny,“ píše v úvodu Bartoníček.
Kromě osobnější části se pak Bartoníček pochopitelně rozepsal zejména o byznysu skupiny. I zde měl poměrně těžkou úlohu, neboť PPF loni poprvé ve své historii hospodařila s poměrně značnou ztrátou. Ta dosáhla 291 milionů eur, proti čistému zisku více než miliardy eur v roce 2019.
„Největší podíl na ztrátě má Home Credit, jehož výsledky dramaticky ovlivnila covidová pandemie a celosvětové zpomalení ekonomik. Naopak našim telekomunikačním firmám se i v této těžké době dařilo,“ shrnuje výsledky někdejší dlouholetý šéf České pojišťovny a jeden z Kellnerových nejbližších spolupracovníků. Nyní Bartoníček hovoří o roce 2021 jako o předělu v historii skupiny a pro novou éru používá označení PPF 3.0.
„Zkratka PPF 3.0 je nejen připomenutím milníku třiceti let od vzniku PPF, ale i symbolikou našeho přemýšlení. Naším cílem zůstává, abychom stále dokázali vymýšlet nové věci, nové přístupy, abychom přemýšleli, co jde udělat jinak, lépe. Abychom dál investovali do lepší budoucnosti,“ uzavírá své zamyšlení současný šéf PPF.
Výroční zpráva má opět atraktivní grafické zpracování od Studia Marvil. Avšak na rozdíl od předcházejících let v ní nenajdeme fotografie klíčových lidí skupiny. Přes dvacet let se vždy hlavní šéfové skupiny prezentovali na tematických snímcích. Letos v ní nic takového nenajdeme. Místo fotografií Aleše Minxe, Jeana-Pascala Duvieusarta, Kateřiny Jiráskové či Ladislava Chvátala je zde řada fotek neznámých řadových zaměstnanců v prostorách jednotlivých firem.
Důvodů to může mít hned několik. Například fakt, že někteří členové oficiálního vedení se úzkostlivě vyhýbají medializaci. To platí třeba o Tomáši Brzobohatém, jehož fotografie v éteru prakticky neexistují. Fotografie navíc historicky sloužily jako takové poděkování Petra Kellnera jeho nejvěrnějším a nejdůležitějším spolupracovníkům. Tato tradice už pro jeho pokračovatele logicky nemá takový význam. Ale může jít zároveň o změny v manažerské struktuře, které skupinu po nečekaném odchodu hlavního lodivoda a vizionáře čekají.