I když automobilky na celém světě začínají brát výrobu elektrických aut stále vážněji, neznamená to, že to je jediná cesta, jak splnit „klimatické zadání“ většiny světových vlád a snižovat závislost na fosilních zdrojích.
Firma Porsche, jedna z nejznámějších značek luxusních a sportovních vozů, sází na variantu, že spalovací motory může zachránit pro další generace motoristů umělým palivem, které bude klimaticky neutrální. Proto v době propagované elektromobility pracují inženýři ze Stuttgartu na palivu, jež bude stejně čisté jako elektrický pohon.
Motivací je i to, aby starší modely vozů s tradičními motory mohly po silnicích jezdit nadále bez omezení. Automobilka, jež spadá pod koncern Volkswagen, investuje samozřejmě násobně více do elektrických a hybridních modelů, část peněz ale vyčlenila na vývoj paliv eFuels. Tedy syntetického metanolového benzinu, který se bude vyrábět ze zeleného vodíku a oxidu uhličitého, který získáte z ovzduší. I když se po spálení uhlík do okolní atmosféry vrátí, jedná se o uhlíkově neutrální řešení, zdůrazňují manažeři automobilky.
Tankování jako dřív
Výhodou takového paliva je hlavně to, že se může jednoduše prodávat v současné síti čerpacích stanic a nejen majitelé vozů Porsche změnu ani nezaregistrují. Mluvčí automobilky Peter Gräve zdůraznil, že paliva eFuels dovolí téměř klimaticky neutrální provoz vozidel se spalovacím motorem.
Zástupci německé firmy dokonce argumentují tím, že je takové řešení ekologičtější než výroba elektromobilu, protože odpadá produkce akumulátorů, která není úplně bezemisní. Pokles emisí oxidu uhličitého má v případě použití syntetického benzinu činit 85 procent oproti tradičnímu benzinu vyrobenému z ropy.
Do výroby nového paliva investuje Porsche 24 milionů eur (629 milionů korun), dalších devět milionů eur získá jako dotaci od německé vlády. První várka ekobenzinu má být k dispozici v roce 2022. Syntetickým palivem by mohl výrobce luxusních aut ušetřit miliony eur na pokutách EU, upozornil web stanice Deutsche Welle.
Automobilky totiž musí od začátku tohoto roku snížit ve svých modelových řadách emise oxidu uhličitého na 95 gramů na kilometr. V průměru to znamená, že spotřeba aut nesmí překročit čtyři litry benzinu nebo o půl litru nafty méně na sto kilometrů. Kromě zavádění plně elektrických nebo hybridních modelů si mohou výrobci pomoci i cestou umělých paliv. Pokud limitu, se kterým výrobci souhlasili v roce 2013, nedosáhnou, zaplatí pokutu.
Fabrika v Chile
Zelený benzin se bude vyrábět až v jihoamerickém Chile. Důvodem je to, že na jihu země dostatečně fouká celý rok a továrna Haru Oni bude mít dostatek energie z větrných turbín. V konsorciu firem je i německý koncern Siemens Energy, jenž se chce prosadit v sektoru výroby zeleného vodíku.
V roce 2022 by se mělo v pilotní fázi vyrobit 750 tisíc litrů umělého metanolu. Cíle expanze výroby jsou smělé. V roce 2024 by to už mělo být 55 milionů litrů benzinu a v roce 2026 desetkrát tolik. To by mělo stačit pro milion aut na celý rok.
„Jih Chile nabízí přebytek obnovitelné energie. To je důležité pro udržitelnost umělých paliv,“ dodal Gräve. Umělá paliva chce značka Porsche nejprve používat z marketingových důvodů u svých vozů v motosportu. Spekuluje se i o tom, že vstoupí do prestižních závodů formule 1. Zde by se měla umělá paliva používat od roku 2025.
Potenciál automobilka vidí v tom, že po silnicích budou i po roce 2040 jezdit miliony aut s benzinovými motory. V Německu ale není první značkou, která pracuje na syntetických palivech. V roce 2015 slibovala firma Audi výrobu umělé nafty ve velkém. Automobilka Mercedes-Benz loni naopak přiznala, že cesta syntetických paliv je slepou uličkou.