Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Že sociální sítě ovládá progresivní levice? Nesmysl, velká část influencerů je pravicová

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Celý článek
0

Populistická jednosměrka

Měl to být jeden z hlavních bodů úspor nové vlády. Nakonec se ale ze slev na jízdné pro seniory a studenty stal spíš jen další důkaz, jak obtížné je zbavit se populistických nesmyslů zavedených v minulosti. Respektive jak velkou odvahu takový řez do státních výdajů vyžaduje.

Především trojkoalice Spolu v čele s ODS 75procentní úlevu na cestování vlakem či autobusem kritizovala od samého začátku, tedy od podzimu 2018, kdy ji vláda Andreje Babiše zavedla. A pokaždé, když v posledních dvou letech horovala za snížení výdajů (a tedy i deficitu) státního rozpočtu, dávala právě tuto nesmyslnou položku za typický příklad, kde lze ušetřit. Můžeme tak úplně snadno ušetřit šest miliard, zněl hlavní argument.

Jedna věc je ale kritika z opozičních lavic a druhá věc je reálné vládnutí. Hned po nástupu do Strakovy akademie se začínala nesmiřitelná „antislevová“ rétorika nové vlády zmírňovat. Začalo se mluvit o potřebě citlivého sociálního přístupu, není prý možné slevy zrušit najednou, aby zásah do peněženek nebyl tak velký. Nakonec se nový ministr dopravy Martin Kupka odhodlal jen k zanedbatelnému snížení ze 75 na padesát procent, což státní kase nejspíš neušetří víc než jednu miliardu.

Přístupem chytré horákyně a snahou nikoho si moc nenazlobit ovšem vláda nakonec může dosáhnout pravého opaku. Příjemce slev rozzuřil už tento kompromisní škrt, naopak voliči stran nové koalice pochopitelně neskrývají zklamání z nesplněného slibu. Naštvaní budou nakonec nejspíš úplně všichni.