Poptávka po elektromobilech klesá, Ford zlevňuje svůj elektrický Mustang
Ford snižuje ceny svého plně elektrického modelu Mustang Mach-E až o 8 100 dolarů (v přepočtu cca 190 tisíc korun). Snaží se tak v době klesající poptávky po elektroautech zbavit skladových zásob a zároveň chce konkurovat Tesle a její agresivní cenové politice.
Celkový podíl prodejů nových prodejů elektromobilů na americkém trhu vzrostl a v roce 2023 dosáhl téměř osmi procent. Se zvětšením tržního podílu se ovšem změnila i zákaznická základna – už to nejsou jen nadšenci, kteří jsou ochotní platit velké peníze. Noví zákazníci chtějí elektromobil, ale za „normální“ ceny, uvedl finanční ředitel Fordu John Lawler pro web TechCrunch.
Snížení cen přichází poté, co Mach-E přišel o nárok na daňový odpočet ve výši 3 750 dolarů a prodeje tohoto plně elektrického SUV v lednu meziročně klesly o 51 procent. Celkové prodeje nových elektromobilů se pak v lednu meziročně snížily o 11 procent.
„Mustang Mach-E byl v roce 2023 druhým nejprodávanějším elektrickým SUV v Americe a Ford je druhou nejprodávanější značkou elektromobilů,“ uvedl mluvčí Fordu Marty Günsberg.
Krok Fordu přichází v době klesající poptávky po prémiových elektromobilech a zároveň agresivní cenové politiky Tesly. „Tesla uvedla své modely 3 a Y zároveň, což vyvolalo falešný dojem poptávky,“ upozorňuje John Lawler z Fordu. Nechal se také slyšet, že když Tesla začala snižovat ceny, mělo se za to, že se snaží ostatní výrobce na trhu „pozlobit a vyšachovat je ze hry“. Jenže podle Lawreho možná Tesla narazila na stejný problém jako nyní Ford – nezájem o drahé, prémiové elektromobily. Takže žádný bohulibý krok, ale reakce na možné odpadání zákazníků, říká.
Číňané se chovají jako Baťa a Ford. Teď musíme opisovat my od nich, říká k přechodu na elektromobilitu hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník:
Tesla strávila druhou polovinu roku 2022 a celý rok 2023 laděním cen svých čtyř modelů: Model S, Model X a oblíbených vozidel Model 3 a Model Y. Společnost, která nepoužívá tradiční kamenné prodejny, loni zlevňovala každé čtvrtletí – to jí sice přineslo více prodaných aut, ale zároveň jí to snížilo zisky.
Provozní zisk Tesly také utrpěl kvůli zvýšeným nákladům na výzkum a vývoj a zahájení výroby modelu Cybertruck.