Polské jachty pod lupou: Tisíce plavidel, tuny drog a mezinárodní vyšetřování
Mezinárodní orgány činné v trestním řízení bijí na poplach kvůli znepokojivému trendu v oblasti pašování drog. Zločinecké organizace objevily novou cestu pro přepravu narkotik z Jižní Ameriky do Evropy a dalších destinací - jachty plující pod polskou vlajkou.
šéfredaktor
Julien Garsany, zástupce OSN pro drogy a kriminalitu (UNODC) v Bruselu, upozorňuje na závažnou právní mezeru. Ta de facto poskytuje polským plavidlům imunitu proti zadržení v mezinárodních vodách. "Když jiné země zpozorují podezřelé plavidlo s polskou vlajkou, v podstatě nemají nikoho, kdo by jim povolil na něj vstoupit," vysvětluje pro FT.com Garsany.
Středisko pro analýzu a operace v oblasti narkotik (MAOC-N) v Lisabonu zaznamenalo alarmující nárůst polských plavidel podezřelých z převozu drog. Zatímco v roce 2021 šlo o 12 plavidel, v roce 2022 jejich počet vzrostl na 31 a v roce 2023 dosáhl čísla 47.
Příčiny popularity polské vlajky jsou zřejmé. V roce 2020 Polsko zavedlo levný a rychlý registrační systém pro lodě do 24 metrů. Systém má minimální požadavky na informace při registraci a umožňuje registraci i majitelům mimo Polsko. Od jeho zavedení vzrostl počet registrací z přibližně 2 000 na téměř 77 000, přičemž více než třetina majitelů uvedla adresu mimo Polsko.
MAOC-N hlásí od roku 2021 celkem 19 záchytů malých polských plavidel. Při těchto akcích bylo zabaveno 18 tun konopí, 13,5 tuny kokainu a 56 kg MDMA (extáze). Záchyty proběhly u pobřeží Portugalska, Brazílie, Kapverd a Guineje-Bissau.
Polské úřady reagují na situaci. Ministerstvo infrastruktury uvedlo, že si je vědomo zpráv o pašování drog na polských jachtách, ale považuje rozsah problému za malý vzhledem k celkovému počtu registrovaných plavidel. Ministerstvo zdravotnictví informovalo, že do konce roku plánuje usnadnit kontroly polských lodí prostřednictvím legislativních změn.