Pfizer pro všechny. Farmaceutický gigant chce lidem nabízet léky a vakcíny napřímo
Farmaceutická společnost Pfizer se stále nemůže vzpamatovat z propadu, který nastal po útlumu zájmu o vakcíny proti covidu-19. Nyní přichází se zásadním krokem. Své produkty bude nabízet pacientům napřímo, přes mobilní aplikaci.
redaktor
Omezit prostředníky, spojit se s pacienty napřímo. Radit se zdravotnickými produkty, nabízet vlastní vakcíny a léky. A pak je rovnou doručit. To je cílem americké farmaceutické společnosti Pfizer pro další období. Společnost v USA požádala o udělení ochranné známky pro platformu „Pfizer for All,“ tedy Pfizer pro všechny.
Platforma Pfizer for All má obejít prostředníky v odvětví a prodávat léky přímo americkým pacientům. Cíl je jednoduchý: čím méně lidí a dalších subjektů se bude na řetězci dodání léků či vakcíny podílet, tím vyšší částka zůstane samotném Pfizeru. Z žádosti vyplývá, že své produkty chce společnost nabízet přes webové stránky a mobilní aplikaci.
Farmaceutická firma se tak nadále snaží umazat ztrátu hodnoty akcií, která nastala po celosvětovém útlumu zájmu o její mRNA vakcínu proti covidu-19. Pfizer ve spolupráci s německou biotechnologickou společností BioNTech stál za vývojem úspěšné vakcíny Comirnaty, jež se prosadila napříč světem. Díky vysoké účinnosti a malému množství nežádoucích účinků se právě tato očkovací látka stala nejužívanější vakcínou proti covidu, na původně dvoudávkové schéma navázaly další posilovací dávky. Hodnota akcií Pfizeru spadla od vrcholu pandemie v roce 2021 na méně než polovinu. Tržní hodnota Pfizeru se nyní odhaduje asi na 145 miliard amerických dolarů, oproti 344 miliardám v prosinci 2021.
Podle deníku Financial Times je přímý prodej spotřebitelům ze strany Pfizeru prezentován jako iniciativa pro zdravotní rovnost. „Výrobce léků, který pomohl ukončit krizi covidu-19, slibuje zpřístupnit složitou síť lékařů, lékáren a pojišťoven, skrze kterou američtí pacienti přistupují k lékům,“ uvádí list.
Podobné úmysly již dříve oznámila farmaceutická jednička Eli Lilly, když představila svou platformu LillyDirect. Ta vznikla jako první v odvětví a jak je vidět, ostatní hráče v oboru inspiruje k podobným akcím.
Nová platforma má nejen zpřístupňovat informace o produktech Pfizeru, ale rovněž nabízet základní poradenství s výběrem. Aplikace rovnou zprostředkuje i doručení produktů, a to prostřednictvím služby „poštovní lékárny.“
Podle Timothy Calkinse, profesora marketingu na Kellogg School of Management na Northwestern University, jde Pfizer do malého rizika a s minimální potřebou investic, proto tento krok dává byznysově smysl.
Novinka v propagaci a prodeje produktu má být zatím k dispozici pouze pacientům na území USA. V řadě zemí Evropské unie je trh s léčivy natolik regulován, že by kvůli legislativním bariérám aplikace nemohla plnohodnotně fungovat.
V Česku třeba nemůže být většina léků distribuována jinak, než přes síť zdravotnických zařízení a lékáren. O legalizaci výdeje léků na recept na dálku a odeslání zásilky pacientovi až domů již dříve usiloval někdejší ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). Prosadit se mu to nepodařilo, proti byly třeba zástupci lékáren, ale i lékařů.