Německý vojenský pilot a důstojník Luftwaffe Alexandr H. žil do roku 2013 nedaleko letecké základy Laage u města Rostock na severu Německa. V roce 2013 se ale nečekaně přestěhoval bez velkého vysvětlování do severočínského města Cicikar v blízkosti ruské hranice. V německé armádě, která je součástí Severoatlantické aliance, cvičil mladší kolegy na stíhačkách Eurofighter Typhoon.
V komunistické velmoci, která zůstala hlavním spojencem Ruska, jež válčí na Ukrajině, předával od roku 2013 zkušenosti čínským vojenským pilotům, kteří tu cvičí na stíhacích strojích Šen-jang J-11.
Podle informací německého týdeníku Der Spiegel a veřejnoprávní televize ZDF je takových případů „odpadlíků“ z německé Luftwaffe více. „Zřejmě mají platy, které by normálně patřily profesionálním sportovcům nebo vrcholovým manažerům nadnárodních korporací,“ napsal německý týdeník.
I německé zpravodajské služby se obávají, že západní piloti předávali vojenské znalosti a tajnou operační taktiku zemí NATO Čínské lidové osvobozenecké armádě. Tyto znalosti by se mohly Pekingu hodit při potenciálním útoku na nezávislý Tchaj-wan.
Přitom v posledních měsících napětí mezi Čínou a Západem, zejména Spojenými státy, roste. A neustále hrozí i přímý vojenský střet mezi dvěma největšími ekonomikami světa v Jihočínském moři, kde provádí cvičení nejen čínská armáda, ale i ta tchajwanská ve spolupráci s Američany.
Němečtí poslanci: Je to skandální
O možnou bezpečnostní hrozbu bývalých zaměstnanců Bundeswehru se zajímali i poslanci německého parlamentu, členové výboru pro kontrolu zpravodajských služeb. Šéf výboru, zelený politik Konstantin von Notz, zdůraznil, že tato praxe, pokud se potvrdí, je skandální a znamená obrovské bezpečnostní riziko pro Německo a jeho spojence.
Čína se podle západních zpravodajců snaží už několik let provádět takzvanou strategii šedých vousů, kdy nabídkou lukrativních poradenských smluv a pozvánkami na čínské konference „přetahuje“ ze západních zemí odborníky, kteří zastávali vysoké pozice nejen v armádě, ale i v byznysu. Ti čínskému režimu předávají vysoce ceněné znalosti a informace, často velmi aktuální.
I německé ministerstvo obrany muselo na dotaz novinářů přiznat, že se „Čína pokouší prostřednictvím svých agentur rekrutovat bývalé piloty NATO jako školitele“ a týká se to i bývalých pilotů bundeswehru.
Nejen Němci, ale i Britové nebo Američané
V Německu vojenští stíhací piloti odcházejí do důchodu v 41 letech. Většinou mají nárok na polovinu dosavadního platu, a proto si hledají další zdroje příjmů. Jednou z možností je práce pro čínskou armádu, formálně neporušují žádná nařízení ani legislativu.
Tato praxe začala minimálně před deseti lety a německá armáda poskytovala školení i čínským důstojníkům. Naivní německý přístup začal být kritizován až loni v říjnu, kdy Austrálie zatkla amerického pilota Daniela Duggana (od roku 2012 měl také australské občanství), který měl podle australských vyšetřovatelů cvičit čínské vojenské piloty. Je obviněn ze spiknutí, nelegálního obchodu se zbraněmi a praní špinavých peněz. Nyní je v australské vazbě a čeká na vydání do Spojených států.
Také Britové spustili alarm. Místní ministerstvo obrany odhaduje, že až tři desítky britských vojenských pilotů pracovaly jako instruktoři pro čínské letectvo. Penzionovaní vojáci ale neporušili platné zákony. I proto nyní Spojené království uvažuje o změně legislativy, aby se takové případy neopakovaly. Piloti měli mít roční plat ve výši 250 tisíc liber (sedm milionů korun).
Cenné informace pro Peking
Většina vojenských pilotů se po odchodu z aktivní služby stává zaměstnanci velkých civilních dopravních společností, případně míří do bezpečnostních a zbrojních firem, které pracují pro západní ozbrojené složky. Stát se konzultantem pro čínskou armádu znamená, že tito důstojníci za peníze předají své zkušenosti a informace potenciálnímu nepříteli.
V rámci NATO se piloti učí rozhodovat nezávisle na velení, pokud to vyžaduje úspěšné splnění mise, a dokázat přijmout individuální odpovědnost. To v čínské komunistické armádě může být často nepřekonatelný problém.
Peking navíc může od západních pilotů zjistit, jak se budou chovat ostatní piloti, například amerického letectva, v bojových akcích. Taková informace by v případném konfliktu (nejen o Tchaj-wan) byla neocenitelnou výhodou. Co přesně němečtí piloti učili čínské „soudruhy“, už také vyšetřuje německá vojenská kontrarozvědka.