Majitelé kamenných obchodů roztáhli digitální rolety. Kvůli nucenému zavření se učí o marketingu a strategiích nebo si zakládají e-shopy, které dosud neměli. Nečiní tak ovšem z vlastního osvícení. Do komunikace s nimi se totiž pustilo hned několik velkých digitálních platforem. Pracují sice kvůli koronavirové krizi zadarmo, ale data a kontakty, které díky tomu získají, mají cenu zlata.
Patří mezi ně třeba zakladatel dovozce nákupů Rohlík.cz Tomáš Čupr s iniciativou Nakupbezpečně nebo podnikatel Jan Bělohlávek s iniciativou Jdemeonline.
Tělocvik u kompu
Nela Ďopanová je zakladatelkou společnosti Fpohybu, která učí lidi správnému pohybu v době, kdy nemají čas sportovat. Typově její firma spolupracuje například s firmami, jež chtějí udržet v kondici své zaměstnance, kteří jinak tráví čas za počítačem. Jenže v éře čínské chřipky nejsou lidé v kancelářích, a byznysmodel Fpohybu se ocitl na křižovatce. „Dění kolem koronaviru nás donutilo prakticky ze dne na den přehodnotit přístup k podnikání, což bylo spojené s mnoha úskalími. Hrajeme teď o čas, a proto velmi vítám možnost se obrátit na odborníky, kteří nám mohou pomoci prostřednictvím sdílení svých zkušeností a nástrojů,“ říká Nela Ďopanová.
Na mysli má platformu Jdemeonline, za níž stojí tým Jana Bělohlávka, který má jinak firmu Beecom, od níž si lidé pořizují platformy na e-shopy. Platforma se zaměřila na propojení firem, které se podobně jako Fpohybu kvůli krizi musejí změnit, a odborníků, kteří jim pomůžou rychle se zorientovat v neprobádaném digitálním světě.
Profesionálů napříč světem online je připraveno pomoci už 160. „Na základě zaměření dotazu přidělíme průvodce, který bude podnikatele navigovat a pomůže mu vytipovat, koho ze zapojených odborníků či firem společně oslovit,“ vysvětluje fungování zakladatel iniciativy Jan Bělohlávek.
Pro iniciativu jako takovou to není obchodní cíl, všichni, kdo v online pracují, ale dobře vědí, že kontakty a data jsou zlatem jedenadvacátého století. Stejně tak zakladatel Rohlík.cz Tomáš Čupr. I on vzal karanténu a zavřené obchody jako příležitost, kdy rozjel své neziskové aktivity, které se ovšem jednou v budoucnu v širším měřítku takzvaně okotí.
Digi Star
Jeho iniciativa se jmenuje Nakupbezpečně a umožňuje kamenným obchodům bezplatné využití technologie velkých online prodejců k založení vlastního e-shopu. Malí obchodníci si díky tomu založí e-shop, lidé dostanou šanci u nich nakoupit bez kontaktu a rizika přenosu viru covid-19, lidé z Rohlíku budou mít zase háček u malých obchodníků a přehled o trhu.
Díky chytrému nápadu s naroubováním na karanténu má iniciativa i podporu státu. „Projekt je ukázkou toho, jak se velmi dobře vypořádat s mimořádnými opatřeními, která bylo nezbytné přijmout v kontextu s pandemií koronaviru a ochranou zdraví a bezpečí lidí,“ říká náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro hospodářskou politiku Silvana Jirotková.
Fakt, že se v onlinu teď dějí „velké věci“, potvrzuje i další úspěch Tomáše Čupra, tentokrát už čistě komerční, a to obchod s trvanlivým potravinami Suchyrohlik. Společnost Shoptet, na platformách které běží více než polovina českých online obchodů, zase registruje dvojnásobnou poptávku nových e-shopů na klíč a musí nabírat nové zaměstnance. Digitál se zdá být jasným vítězem koronavirové krize.