ORLEN Unipetrol testuje na čerpacích stanicích novou obnovitelnou naftu
Síť čerpacích stanic ORLEN nově zařadila do své nabídky syntetické palivo označované jako hydrogenovaný rostlinný olej (HVO100). Toto palivo je vyráběno z rostlinných olejů a odpadních produktů z potravinářského průmyslu a pohostinství, včetně použitého kuchyňského oleje. Významně přispívá ke snižování emisí skleníkových plynů, až o 90 % oproti tradičním fosilním palivům, a plně odpovídá dlouhodobé strategii skupiny ORLEN Unipetrol zaměřené na udržitelný rozvoj a redukci uhlíkových emisí. Pilotní prodej HVO100 byl zahájen na čerpací stanici v Rokycanech s plánem jeho rozšíření na další stanice v České republice a zařazení do velkoobchodní nabídky v průběhu prvního čtvrtletí následujícího roku.
Podle Agnieszky Bobrukiewicz, členky představenstva ORLEN Unipetrol zodpovědné za maloobchod a marketing, je cílem společnosti snížit emise CO2 o 25 % do roku 2030 oproti roku 2020 a dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050. Za tímto účelem realizuje ORLEN Unipetrol řadu dekarbonizačních projektů v oblasti průmyslu i dopravy. Kromě budování infrastruktury pro elektromobilitu na bázi baterií a vodíku společnost nabízí svým zákazníkům také pokročilá biopaliva, která jim umožňují snížit uhlíkovou stopu. Tyto aktivity jsou v souladu s evropskou směrnicí RED III a národním plánem čisté mobility Ministerstva dopravy České republiky.
Palivo HVO100
HVO100 je momentálně k dispozici na čerpací stanici ORLEN v Rokycanech, s plánem rozšíření do dalších lokalit v České republice a zařazení do velkoobchodní nabídky na začátku příštího roku. Toto palivo je určeno pro širokou škálu dopravních prostředků, včetně osobních i nákladních automobilů a autobusů.
Hydrogenovaný rostlinný olej (HVO) disponuje vysokým cetanovým číslem, přesahujícím hodnotu 70, což zajišťuje efektivnější spalování, lepší startovatelnost motoru a nižší emise oproti běžné naftě. Palivo se vyznačuje vysokou chemickou čistotou, což je šetrné k motoru a filtračním systémům. HVO100 je vhodné pro chladné klimatické podmínky a poskytuje vynikající skladovatelnost. Palivo je kompatibilní s většinou dieselových motorů bez nutnosti úpravy, přičemž novější vozidla jsou homologována pro jeho použití (označení „XTL“ na víčku nádrže).
Testování v železniční dopravě
Ve spolupráci s Českými drahami ORLEN Unipetrol testuje možnosti využití HVO v motorových jednotkách Pesa řady 847 RegioFox. Tento projekt, realizovaný v letech 2024 a 2025, má za cíl snížit emise skleníkových plynů v železniční dopravě o desítky procent.
Normy a environmentální přínosy HVO
Hydrogenovaný rostlinný olej splňuje normu ČSN EN 15940 a požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/30/ES o kvalitě tržních paliv. Kvalitativní vlastnosti HVO se mohou lišit v závislosti na surovinách použitých k jeho výrobě a metodách čistění. Pokud je HVO vyráběné z rostlinných surovin pěstovaných specificky pro tento účel, započítávají se do jeho emisní stopy všechny fáze spojené s výrobou, což vede k redukci emisí skleníkových plynů o 60 až 65 %. Naopak při využití odpadních olejů a tuků může být dosaženo úspory emisí až 90 až 95 % ve srovnání s fosilními palivy.
Dostupnost HVO v Evropě
Obnovitelná nafta HVO je dostupná nejen v České republice, ale také na vybraných čerpacích stanicích v Německu, konkrétně v Boizenburgu na Labi a v Achimu u Brém. Tímto krokem se ORLEN snaží rozšířit dostupnost obnovitelných pohonných hmot ve své síti 3 500 čerpacích stanic po celé Evropě.