Hrot24.cz
Od kávy ke kultu: Proč milujeme (nebo nenávidíme) dýňové koření

www.shutterstock.com

Od kávy ke kultu: Proč milujeme (nebo nenávidíme) dýňové koření

V posledním desetiletí se dýňové koření stalo neodmyslitelnou součástí podzimní sezóny po celé planetě. Od oblíbeného latte se tato příchuť rozšířila do nespočtu produktů, od pečiva přes alkohol až po svíčky a dokonce i odpadkové pytle. Fenomén dýňového koření vyvolává silné reakce - někteří ho milují, jiní nesnáší, ale jeho vliv na americkou kulturu je nepopiratelný.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Caitlin Covington, známá jako „královna podzimu“ na sociálních sítích, vysvětluje přitažlivost dýňového koření: „Je v těch vůních a příchutích něco tak útulného. Připomíná mi to dětství, kdy jsem dělala domácí úkoly u kuchyňského stolu, zatímco maminka zapalovala dýňovou svíčku a pekla sušenky.“

Profesorka marketingu Jacqueline Babb z Northwestern University dodává: „Nic není více americké než dýňový koláč na Díkůvzdání s přáteli a rodinou. Vůně skořice a cukru nás vrací k útulnému podzimnímu pocitu u rodinného krbu.“

Američané ročně utratí více než 500 milionů dolarů za produkty s dýňovým kořením. Tato příchuť se stala důležitým faktorem pro mnoho značek, zejména pro Starbucks, kde sezónní produkty tvoří asi 10 % celkových prodejů. V roce 2003, po úspěšném testování v několika lokalitách, uvedl Starbucks na trh dýňové kořenové latte (PSL) v celé Severní Americe. Od té doby se stalo ikonou podzimu.

Dýňové koření je spojeno s hlubokými kulturními obrazy sklizně, Díkůvzdání a podzimní pohody. Mark Lang, docent marketingu na University of Tampa, vysvětluje: „Tyto sezónní věci jsou spjaty s vzory zemědělství a naše společnost byla vytvořena kolem zemědělství.“

Přestože prodeje produktů s dýňovým kořením zaznamenaly oproti roku 2023 mírný pokles, pro mnohé fanoušky zůstává podzim a dýňové koření životním stylem. Covington to shrnuje: „Vítám to, i když je venku horko. V mé mysli si jen představím chladný podzimní den. Mám svou útulnou knihu a kávu.“

Ať už jste fanouškem nebo odpůrcem, dýňové koření se stalo nedílnou součástí podzimní popkultury a zdá se, že tu s námi ještě nějakou dobu zůstane.

Související články