Obchodní centra lámou rekordy. Některá
První týdny po otevření dělají obchodníkům radost. Obchodní centra mnohdy překonávají návštěvnost z rekordního roku 2019. Vydrží to?
šéfreportér
Všechny kamenné obchody se svým zákazníkům otevřely 10. května. Obchodníci, z nichž někteří byli zavření v kuse čtyři měsíce, jsou po dvoutýdenním plném provozu zatím plní optimismu. Lidé zkrátka chodí a nakupují.
„V našich regionálních centrech vidíme masivní nákupní aktivitu. Lidé po čtyřech zavřených měsících realizují odloženou spotřebu. V návštěvnosti jsme 50 až 70 procent nad rokem 2019, který byl přitom svého času rekordní. Rok 2020 nepočítám, to už byl provoz obchodů značně omezen,“ říká Petr Brabec, ředitel správy nemovitostního portfolia skupiny CPI. Realitní skupina miliardáře Radovana Vítka je největším tuzemským majitelem obchodních ploch, patří jí přes 100 obchodních center, hypermarketů a retailových parků. V Praze jí říkají pane například Quadrio na Národní třídě a Fénix ve Vysočanech.
Právě u nich je ale situace jiná. Quadrio i Fénix jsou spíše tranzitní centra, která hodně žijí z kancelářské klientely, pohybu turistů a studentů. A jejich pohyb je nadále vlažný. „Quadrio dostalo jeden z největších zásahů z celého našeho portfolia. Z běžné návštěvnosti, která se pohybuje kolem 40 tisíc lidí denně, jsme spadli o 80 procent níže. Během posledních dvou týdnů sice vidíme oživení, na datech z roku 2019 zde ale rozhodně nejsme,“ dodává hlavní správce obchodních a kancelářských center Radovana Vítka.
Tahouny podle něj byli zejména zákazníci obchodů s textilem, sportovními potřebami a obuví, hlavně té levnější kategorie. Ostatně také obchodníci jim šli často naproti slevovými akcemi. Lidé zaplavili především značky jako New Yorker, Pepco, Sportisimo či H&M.
Zvýšené tržby eviduje ale například i Jan Hummel, většinový majitel a šéf sítě ovocných barů Fruitisimo. I jemu klesly letos na jaře tržby na třetinu oproti roku 2019. A to přesto, že letos mohl prodávat ve formě výdejního okénka prakticky celý rok.
„Žijeme z ruchu nákupních center. Pro zákazníky jsou naše produkty momentálním emočním nákupem. Snížená mobilita lidí na nás také výrazně dopadla,“ říká Hummel, který v Česku přímo či nepřímo provozuje na 60 ovocných barů.
Podle něj se lidé do obchodů vrátí, situace se ale ještě bude vyvíjet a vyřešená zdaleka není. „Na Slovensku, kde se otevíralo v trochu jiném režimu, vidíme, že první vlna nákupní horečky po pár týdnech zase trochu opadla, ale teď se opět zvedá. Až příští měsíce ukážou, jak na tom retail po covidu skutečně je,“ zamýšlí se podnikatel s ovocnými džusy a zmrzlinou.
Obsáhlý článek o maloobchodním restartu a výhledu obchodníků na další měsíce čtěte v aktuálním vydání týdeníku Hrot.