Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Výrazné zlevňování energií skončilo, další vývoj je nejistý, varují analytici

Velká část tuzemských dodavatelů oznámila zlevňování s platností od začátku příštího roku. Zároveň ale upozorňují, že další vývoj cen bude záležet na situaci na energetickém trhu.

Velká část tuzemských dodavatelů oznámila zlevňování s platností od začátku příštího roku. Zároveň ale upozorňují, že další vývoj cen bude záležet na situaci na energetickém trhu.

Celý článek
0

Nový český kontejner posílí světovou jadernou bezpečnost

Společnost ÚJV Řež provedla úspěšnou zkoušku univerzálního kontejneru pro mezinárodní přepravu vyhořelého jaderného paliva z výzkumných reaktorů typu MTR a TRIGA

Nový český kontejner posílí světovou jadernou bezpečnost
ilustrační foto | Lukáš Slavík

Cílem mezinárodního projektu Global Threat Reduction Initiative (GTRI), na němž spolupracuje také Mezinárodní agentura pro atomovou energii a který je financován především ze Spojených států, je snížení celosvětového rizika spojeného s využíváním vysoce obohaceného jaderného paliva ve výzkumných reaktorech. Vysoce obohacený uran (až devadesát procent podílu izotopu U-235), který se dříve ve výzkumu používal, se proto postupně vrací zpět do zemí svého původu. Dohoda o návratu paliva do zemí původu zabraňuje zneužití materiálu, zároveň umožňuje bezpečné a efektivní přepracování nebo skladování tohoto paliva, čímž se snižuje i riziko možných úniků radioaktivního materiálu do životního prostředí. Ve většině současných výzkumných reaktorů se už používá nízko obohacené palivo (méně než dvacetiprocentní podíl), které je stále dostatečně reaktivní pro potřeby výzkumu, ale představuje minimální riziko zneužití.

Do programu GTRI je významně zapojena i Česká republika, a to prostřednictvím ÚJV Řež jako realizátora transportů paliva a Škody JS coby výrobce univerzálního kontejneru pro tyto odvozy.

ÚJV Řež nyní úspěšně otestovala nový kontejner pro přepravu vyhořelého jaderného paliva z výzkumných reaktorů typu MTR a TRIGA. Testy otevírají cestu k zahájení nové fáze mezinárodní spolupráce, během níž se bude vyhořelé jaderné palivo MTR a TRIGA přepravovat zpět do USA. Modifikaci přepravního obalu vyvinula ve spolupráci s ÚJV Řež společnost Škoda JS. Kontejnery poslouží pro bezpečné jaderné transporty z Evropy a Jižní Ameriky. Expertní tým ÚJV Řež se na přepravách paliva bude podílet. Podle odborníků z oboru jde o prestižní záležitost a ocenění českého strojírenství a jaderného know-how.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit