Niklová horečka: Indonésie ovládla trh, Čína diktuje tempo
V posledních letech dramaticky roste těžba niklu v Indonésii, což z této země učinilo největšího světového producenta tohoto klíčového kovu. S více než 14 aktivními doly nyní Indonésie pokrývá přes 40 % celosvětové poptávky po niklu, přičemž hlavním hnacím motorem je rostoucí trh s elektromobily a jejich bateriemi.
šéfredaktor
Prudký růst těžby je úzce spjat s čínsko-indonéským partnerstvím. Čína, jako největší světový výrobce baterií pro elektromobily a masivně zainvestovala do indonéského těžebního průmyslu. Tyto investice výrazně posílily těžební kapacity Indonésie, přičemž se zaměřují především na lokální rafinaci niklu poté, co byl vývoz surové rudy v roce 2022 zakázán.
Zatímco ekonomické přínosy jsou zřejmé, nadále rostou obavy o dopady na životní prostředí. Zvýšená těžba s sebou nese rizika znečištění vody a masivního odlesňování v okolí těžebních lokalit.
Nárůst produkce niklu v Indonésii vedl k přebytku na trhu a následnému poklesu cen, což negativně ovlivnilo producenty v jiných zemích, jako je Austrálie a Kanada.
Ve Spojených státech se mezitím těžební společnosti snaží vybudovat bezpečnější dodavatelské řetězce. Například Talon Metals spolupracuje s automobilkou Tesla na rozvoji těžby z lokálních zdrojů niklu podle přísných environmentálních standardů. USA však v současnosti čelí významnému nedostatku této komodity - v roce 2023 vytěžily pouze 17 000 metrických tun ve srovnání s 1,8 milionem tun v Indonésii.
Globální boom elektromobilů rapidně mění trh s niklem. Zatímco Čína a Indonésie dominují produkci, ostatní země hledají způsoby, jak konkurovat a zajistit si vlastní dodávky strategicky důležitého kovu.