Německou železnici od středy ochromí stávka strojvedoucích, ovlivní i Česko
Podmínky odborářů jsou podle Deutsche Bahn nesplnitelné a sobecké, stávkující naopak tvrdí, že nemají jiné východisko. Hlavní překážkou v jednáních se stal požadavek na zkrácení pracovní doby.
Německou železnici od středy na 35 hodin ochromí stávka strojvedoucích společnosti Deutsche Bahn (DB), nákladní doprava se zastaví ve středu večer a osobní ve čtvrtek nad ránem. Dnes to oznámil šéf odborů německých strojvedoucích GDL Claus Weselsky. Délka protestu podle něj odpovídá základnímu požadavku na snížení týdenní pracovní doby právě na 35 hodin. Očekávat lze rozsáhlé výpadky vlaků nejen v Německu, ale také na spojích s Českou republikou.
České dráhy (ČD) ale uvedly, že dopad stávky zatím nedokážou odhadnout. Podmínky odborářů jsou podle DB nesplnitelné a sobecké, protože ohrožují fungování železnice. Personální šéf DB Martin Seiler vyzval odbory, aby se vrátily k jednáním.
Nákladní vlaky se zastaví ve středu v 18 hodin, ve čtvrtek ve dvě hodiny v noci se k protestu přidají také strojvedoucí osobních vlaků. Osobní spoje se opět rozjedou v pátek ve 13 hodin, nákladní vlaky o osm hodin dříve.
Weselsky zároveň prohlásil, že další stávky budou následovat a že je odbory už nebudou oznamovat s osmačtyřicetihodinovým předstihem. „Železnice už nebude spolehlivý dopravní prostředek,“ řekl.
„Stávka je tím posledním prostředkem,“ řekl Weselsky. Poznamenal, že odbory i přes snahu najít řešení u jednacího stolu neměly jiné východisko, neboť dráhy DB nebyly ochotny přistoupit ke kompromisům. „Společnost DB nám nenabídla nic,“ řekl odborář.
Minulý týden ve čtvrtek to byla naopak společnost Deutsche Bahn, která obvinila odboráře z neústupnosti a z odpovědnosti za krach rozhovorů. Dnes pak Seiler hovořil o tvrdohlavosti a sobeckosti odborů.
„Mnoho milionů lidí v naší zemi nemůže jet vlakem, protože vedení GDL nemá vůli ke kompromisům. Kvůli vlastním zájmům několika málo lidí bude vyhozeno mnoho milionů eur,“ řekl Seiler. Poznamenal, že dráhy jsou stále připraveny hledat konstruktivní a uskutečnitelná řešení. „Maximální požadavky GDL jsou nejen nesplnitelné, ale masivně ohrožují železniční systém,“ dodal.
Odbory a dráhy se na konci ledna po předchozích stávkách dohodly, že přinejmenším do 3. března budou pokračovat jednání a že strojvedoucí do té doby práci nezastaví. To se nyní po neúspěšných rozhovorech změnilo. Weselsky řekl, že odbory jsou nuceny vyhlásit další stávky.
Hlavní překážkou v jednáních se stal požadavek na zkrácení pracovní doby. Seiler dnes řekl, že dráhy učinily dalekosáhlé ústupky a že kompromisní návrhy předložili i někdejší německý ministr obrany Thomas de Maizière a šlesvicko-holštýnský premiér Daniel Günther. Oba v rozhovorech vystupovali jako prostředníci. „Odbory GDL neustoupily ani o milimetr,“ dodala společnost Deutsche Bahn.
České dráhy zatím podle mluvčího Filipa Medelského nedokážou odhadnout, jak se stávka dotkne cestování na železnici v Česku. Informace je podle něj příliš čerstvá. „Zatím u německých kolegů zjišťujeme informace o rozsahu stávky,“ řekl na dotaz ČTK. Lze předpokládat, že komplikace se budou týkat třeba spojů mezi Prahou a Berlínem a Mnichovem. „Přesnější údaje budeme schopni podat v úterý, možná ve středu,“ doplnil mluvčí.
Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 korun) a také jednorázovou kompenzaci tři tisíce eur (asi 73 400 korun) kvůli inflaci.
DB v poslední veřejné nabídce navrhly zkrácení pracovní doby na 37 hodin týdně, větší snížení hodinového závazku již podmínily snížením mzdy. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 tisíc až 56 tisíc eur, což je v přepočtu okolo 1,14 až 1,42 milionu korun.