Plynovod NordStream chce „za hubičku“ koupit americký investor, Trumpův štědrý sponzor

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Celý článek
0

Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Kreml zakázal vývoz uranu do Ameriky. Na ceně se to zatím neprojevilo

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Celý článek
0

Německo tlačí na elektromobilitu. Benzin má skončit dřív

Nová vláda klade důraz na ekologii a dotkne se to i automobilek. Cílem je patnáct milionů elektromobilů na německých silnicích do roku 2030.

Německo tlačí na elektromobilitu. Benzin má skončit dřív
ilustrační foto | Profimedia.cz

Evropská komise navrhuje ukončit prodej aut se spalovacími motory v Unii od roku 2035. V Německu však mohou benzinová a dieselová auta zmizet z autosalonů ještě dřív. Nová vláda totiž v programu stanovila v oblasti elektromobility ambiciózní cíle a jejich splnění by podle agentury Bloomberg de facto ukončilo prodej nových vozů se spalovacími motory už v roce 2028.

Koalice sociálních demokratů, Zelených a liberálů v programu zvýšila dosavadní metu, které by měla země dosáhnout v oblasti elektromobility. Původně zněl plán dosáhnout deseti milionů elektromobilů na německých silnicích do roku 2030. Nový kabinet cíl ovšem zvýšil dokonce na patnáct milionů. 

Aktuálně má v Německu auto na baterky 570 tisíc lidí, což představuje zhruba jedno procento celého „národního“ vozového parku. Aby se podařilo splnit smělý cíl, musely by prodeje nových elektromobilů růst z dnešních čísel o třetinu ročně.

V praxi by to podle výpočtů Bloombergu znamenalo, že by se od roku 2028 snížily prodeje vozů se spalovacími motory na naprosté minimum. Ze strany vlády tak jde vlastně o nevyřčený zákaz prodeje nových benzinových a naftových automobilů. 

Podle kritiků nebude lehké cíl splnit také kvůli ceně elektromobilů. Ty jsou a minimálně několik příštích let ještě budou dražší než neekologická alternativa. Německo by tak zřejmě muselo pokračovat v dotování nákupu elektroaut. Od letošního října se dotace na pořízení vozu zvýšily a v ideálním případě lze získat až devět tisíc eur. Prodeje se díky tomu oproti předchozímu měsíci zdvojnásobily.

Pomoci rychlejšímu přechodu na elektromobilitu má také další závazek vlády, který se tentokrát týká infrastruktury. Stát plánuje rozsáhlé investice, díky kterým by se v příštích několika letech vybudoval jeden milion veřejných dobíjecích stanic.

Někteří ekonomové pochybují o tom, že závazky z programového prohlášení vlády bude možné splnit. Kromě finanční podpory a výstavby dobíječek totiž vláda nenabízí žádné další konkrétní návrhy, jak Němce přesvědčit k obměně vozového parku. Mimochodem, cíl v oblasti elektromobility měla i dosavadní vláda vedená Angelou Merkelovou. Byl jím jeden milion elektromobilů na německých silnicích do loňského roku.