Nebuď ovce. Jak se se bývalá vysoká manažerka vrhla do světa módy
Bývalý vysoká manažerka Jana Hörzenbergerová rozjela šicí dílnu a věří, že ji ani čínská chřipka neporazí.
redaktor
Jana Hörzenbergerová se před třemi lety rozhodla splnit si sen. Sekla s kariérou manažera ve společnosti provozující největší věrnostní systém v České republice a vrhla se do nejistoty podnikání. A to doslova. Jejím snem totiž bylo mít módní salon. Vystudovala návrhářství na oděvní průmyslovce, ale zjistila, že se v oboru bez prvotního kapitálu neuplatní. Když jí bylo 38 let a měla už naspořené nějaké peníze, uvědomila si, že pokud svoje hobby nepovýší na práci teď, tak nikdy. Jen to vzala trochu oklikou. Náhodou se přichomýtla k dílně u Brna, která zaměstnávala devět švadlen, byla zadlužená a na pokraji krachu. A tak ji koupila. „Já vím, co si myslíte. Že nemůžeme konkurovat Číně. To nemůžeme rozhodně cenou, pouze kvalitou,“ říká.
Světe, div se, její sázka na kvalitu zafungovala. Zákazníci začali přibývat, dnes si na sebe firma vydělá a zaměstnává 16 švadlenek. Po této anabázi, během níž chtěla s podnikáním několikrát seknout, ji prý nějaká čínská chřipka neporazí. Koronakrizi chápe naopak trochu jako příležitost. Věří, že si alespoň některé firmy a jejich zákazníci uvědomí, že je dobré vsadit na domácí kvalitní výrobu. Pochopí, že je lepší mít ve skříni méně nestárnoucích kousků v duchu udržitelné módy, které se po dvou vypráních nerozpadnou, než zamořovat planetu haldami levných triček a elasťáků z „plastu“ vyráběných a k nám dovážených přes půl planety.
Pod cenu nejdu
„Chci mít raději stigma dražších, ale stoprocentních služeb s dokonalým kompletním servisem od návrhu, konstrukce, výroby, po zajištění výšivek, tisků až po samotné zabalení. Plus jsme velmi flexibilní a snažíme se najít řešení pro každého zákazníka. Co nedělám, ani dělat nebudu, je podbízení. Máme svoji cenu a pod tu nepůjdeme,“ vysvětluje Jana svoji strategii. Když zákazník toto akceptuje, na kolekci od 50 kusů výš se s ní prý většinou domluví.
Janina dílna je schopná ušít prakticky cokoliv a z jakýchkoliv materiálů, když ale klient přijde s nějakým přírodním, její srdce zaplesá. Očí jí zasvítí, když pak vypráví, jak sama objevila český len. Ušila z něj jednoduché šaty, po kterých se zaprášilo. V tu chvíli se posunula do dalšího levelu – k vlastní tvorbě. Dílna už jí běžela tak, aby se nemusela každý měsíc klepat, jestli vydělá na výplaty, a tak si mohla pomalu dovolit začít navrhovat a šít i vlastní kousky, které prodává na Dyzajn marketu a ve svém e-shopu v limitovaných kolekcích. Její motto ostatně zní: Nebuď ovce, buď gazela.
Neoblíkej se do plastu
„Ano, většina Češek se bohužel obléká jako ovce. Co se nosí, to na sebe pověsí bez ohledu na to, jestli jim to sluší, nebo ne. U mě nakupují ty, které chtějí být originální, a ne šedé myši, respektive bílé ovce. Nebo hledají super příjemné přírodní materiály, které jsou ohleduplné k naší planetě,“ říká Jana. Kolem ní se prý objevuje čím dál víc lidí, kteří mění smýšlení a podobně, jako už nechtějí jíst z plastu, nechtějí v něm chodit ani oblékáni. Kdo podle ní zkusí přírodní materiál, už nechce jinak.
„Přírodní věci jsou sice oproti těm z Číny drahé, ale ne nadarmo se říká: levné věci, drahé věci. Když na vás obléknu například bambusové nebo lněné tričko či svetr z merina vlny, nebudete ho chtít sundat,“ přesvědčuje Jana. Navrhování a prodej vlastní kolekce je stále ještě jen doplněk, kterému věnuje tak deset procent času, ale doufá, že poměr se v blízké budoucnosti otočí a ona si pořídí i ten vlastní vysněný salon.
Nano pro protinožce
Momentálně je ale její priorita kromě dílny nanomateriál. Teď zkouší prorazit s novým v České republice vyvinutým, patentovaným a vyrobeným nanomateriálem se stříbrem. „NanoAG má antibakteriální a antivirový efekt, UV efekt, fresh efekt a v neposlední řadě lotosový efekt. Zatímco tradiční antibiotikum podle ní eliminuje maximálně šest sedm škodlivých bakterií, stříbro ničí více než 650 choroboplodných bakterií, virů, mykóz a plísní,“ vypráví nadšeně. Obsah stříbra v textilu je podle ní trvalý a nelze jej odstranit praním, a je tedy antibakteriální po celou dobu používání.
O materiál projevili obrovský zájem u protinožců, takže připravujeme kolekci plaveckých a volnočasových oděvů pro australský e-shop zaměřený na boj s rakovinou kůže.
Jana je ale přesvědčená, že má obrovský potenciál hlavně ve zdravotnictví. „Materiál se dá například dobře využít při léčbě popálenin, ekzémů, kožních plísních, chronických zánětech kůže a pooperačních hojení jizev a ran. Teď jej potřebujeme nechat ještě klinicky otestovat,“ dodává.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.