Navrhuje barvy pro Mazdu, inspiruje se i v módě. Našim autům svědčí kontrast, říká Alena Gersonde
Estetické i praktické aspekty barevného designu řeší ve své práci Alena Gersonde. Vývoj barev trvá klidně několik let, přičemž je potřeba „mířit“ tak, aby i v budoucnu byly neustále trendy, žádané a svěží.
Alena Gersonde hraje klíčovou roli při vývoji barev u světoznámé japonské automobilky. Pracuje totiž v Mazda Design Europe jako designérka CMF, tedy specialistka na barvy, materiály a povrchovou úpravu. Její tým dává dohromady estetiku, funkčnost a nadčasovost – od experimentů s novými odstíny až po inspiraci tradičním řemeslem. Musí, než se totiž barva dostane na trh, může to trvat až pět let, vysvětluje v rozhovoru pro Hrot Magazín a Hrot24.
Jakou vlastnost musí mít barva auta, aby lidi zaujala a byla na trhu úspěšná?
Výběr správné barvy pro auto zahrnuje mnoho kroků: záleží na celkové identitě značky, konkrétním modelu, obecných trendech a taky přání spotřebitelů. Je naprosto klíčové mít otevřenou mysl. Hodně se učím jednoduše tím, že sleduji barvy na ulicích – ať už jde o módu nebo auta kolem mě. V Mazdě máme také možnost hodně cestovat a navštěvovat automobilové designové akce. Navíc máme vše podloženo průzkumy a daty, jako jsou prodejní čísla a analýzy od renomovaných agentur, které sledují trendy.
Nakonec všechny informace dáme dohromady a vytvoříme designový jazyk naší značky. Možnosti dolaďování barev jsou téměř nekonečné. Pro povrchy Mazdy fungují nejlépe syté barvy, které vytvářejí silný kontrast – což můžete vidět u barev Takuminuri. To je speciální lakovací technologie, kterou Mazda vyvinula pro své vozy, aby dosáhla maximální hloubky, lesku a kvality povrchu.
Jak dlouho trvá vyvinout barvu od první myšlenky až po výrobu?
Kreativní proces začínáme tím, že dostaneme základní parametry: jaký je záměr vedoucího projektu, časový plán a základní informace o produktu. Pak i další detaily, jako jsou kategorie vozidla a požadovaná cílová skupina. Kreativní proces začíná sběrem obrázků, které používáme k sestavování „moodboardů“. V téhle fázi jde o fotografie různých předmětů. Současně se shromažďuje i řada fyzických materiálů. Obecně řečeno, vyrobíme tolik vzorků, kolik je potřeba k vytvoření požadovaného tónu a efektu.
Souběžně s vývojem exteriéru a interiéru v určitém bodě sjednotíme naše koncepty. Tento kreativní projekt sám o sobě trvá několik měsíců, u velmi náročných projektů možná i klidně více než jeden rok. Pokud si konkrétní barvu vybere naše ústředí pro sériovou výrobu, její vývoj v Japonsku může trvat další více než dva roky.
I přes veškerá testování na vzorcích se kvalita finálního produktu projeví, až když ji naneseme na skutečné, fyzické materiály. Posledním testem je její aplikace přímo na model v měřítku 1:1 a opakovaná revize v různých skupinách designérů a managementu.
Když tedy vývoj trvá několik let, jak udržujete barvy, aby byly stále trendy?
To je to nejtěžší. Musíme být trochu stratégové. Kromě „sbírání trendů“ věnujeme velkou péči i našim „standardním“ barvám se stabilními prodejními čísly, jako jsou bílá, šedá a černá. Obecně nemáme za cíl reagovat na každý trend. Pečlivě vybíráme ty barvy, které ladí s mnoha dalšími aspekty, přičemž vždy máme na paměti časový vývoj a délku používání automobilu.
Vybírá si zákazník barvu také kvůli praktickým důvodům? Například podle toho, jak na ni působí slunce nebo jak přitahuje prach a nečistoty?
Během let jsem slyšela mnoho teorií a přístupů k praktičnosti. Liší se, což je důvod, proč pevně věřím, že pro výrobce je prostě nutné nabízet širokou škálu barev: světlé a tmavé, syté a méně syté. Je to součástí naší práce pochopit individuální přístupy zákazníků při výběru barvy vozu a nabídnout řešení. Některé zákazníky vedou emoce – úspěch „Soul Red Crystal“, což je ikonická červená od Mazdy, je toho příkladem – zatímco jiní věří v sílu achromatických tónů. Snažíme se nabídnout dobrý mix obojího.
Jak jste se vlastně k práci pro Mazdu dostala?
V roce 2019 po ukončení studií, která už obsahovala roční spolupráci a CMF stáž ve Volkswagenu, jsem ihned začala pracovat v designovém studiu dodavatele pro automobilový průmysl. Oddělení CMF, která jsem měla možnost během své kariéry poznat, jsou mixem produktových, textilních a grafických designérů i dalších oborů.
Zůstala jsem tam tři roky, byla jsem zodpovědná za převádění designových vizí zákazníků do konceptů připravených pro výrobu. Jelikož jsem toužila být více zapojena do vytváření samotných vizí, přihlásila jsem se do Mazda Design Europe v roce 2022 a v červenci téhož roku jsem se přestěhovala, abych se připojila k jejich studiu.
Měla jste od mala sen zabývat se automobilovým designem?
Osobně mě auta vždy fascinovala – mou oblíbenou aktivitou ještě jako dítěte bylo hraní si s modely vozidel. Kromě toho jsem hodně kreslila. Vedle studia střední školy jsem psala reportáže ze závodů GP2 (nyní F2) pro malý britský blog. Dalo mi to skvělou možnost dostat se do závodního paddocku. Byl to opravdu úžasný zážitek!
Současně mě začala dohánět touha kreslit a dál posouvat svoji kreativitu. Rozhodla jsem se soustředit se výhradně na to a přihlásila jsem se na designové školy. Postupně jsem navázala kontakt s více a více kreativci pracujícími v automobilovém průmyslu, dozvěděla jsem se o roli CMF a prostě jsem věděla, že tohle je přesně to, co chci dělat.