Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Proč nehubnete? Tukové buňky si „pamatují“ obezitu a vracejí se k ní, zjistili vědci

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

Celý článek
0

Udržitelnost musí jít stranou. Generace Z nakupuje na Temu jako šílená

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Celý článek
0

Na prázdné nebe doplácejí i opravny z Babišova fondu

Leteckým opravnám Avia Prime, které kontroluje fond Hartenberg Capital, hospodařící s miliardami Andreje Babiše, loni klesl obrat více než o desetinu.

Na prázdné nebe doplácejí i opravny z Babišova fondu
K tradičně největším zákazníkům skupiny Avia Prime patří aerolinky ze skupiny Lufthansa, ale také třeba EasyJet, Air France nebo Finnair. | Archiv

Skupina, působící v Polsku, ve Slovinsku a v Srbsku, utrží podle odhadů managementu těsně pod 80 miliony eur. Holding Avia Prime tak dle očekávání doplatil na kóma, které kvůli covidu postihlo leteckou dopravu po celém světě.

Letecký provoz v loňském roce celosvětově klesl až o 70 procent dle počtu pasažérů, z tohoto pohledu se tak firmě dařilo držet propad výnosů na přijatelné úrovni. V roce 2019 se celkové tržby opravárenského holdingu vyšplhaly k 90 milionům eur, v přepočtu k 2,3 miliardy korun.  

„Loňský první kvartál byl mimořádně silný. Pak už to samozřejmě bylo horší. Nasadili jsme snižování nákladů, které se ale primárně netýkalo mechaniků. Těch je na trhu v oboru nedostatek a je to to poslední, co chcete osekávat,“ vykládá v kancelářích ve Slovanském domě v centru Prahy Slovák Miroslav Janov, který má v Hartenbergu letecké investice na starosti. Mimochodem, Hartenberg Capital založil a řídí jeho starší bratr Jozef. 

V leteckých opravnách fond trvale zaměstnává kolem 1300 lidí a posledním přírůstkem byla srbská JAT Tehnika, jedna z nejstarších leteckých opraven v Evropě. Holding Avia Prime s 34 leteckými sloty patří k největším nezávislým evropským hráčům v oboru. Firma si loni dokázala udržet zákazníky, kterým nabízela i jiný druh služeb.

Nejoptimističtější předpovědi hovoří o tom, že nebe se vrátí do stavu z konce roku 2019 nejdříve v roce 2023, spíše však až v roce 2024. Servisní společnosti na to budou připraveny.
Archiv

„Vznikl nový trh s parkováním letadel. Zákazníci chtějí jiný druh služeb a servisu. Tendrů je málo a často se odkládají o několik měsíců, platební morálka není nejlepší. Naše servisní služby linkové údržby přímo na letištích – jsme asi na dvanácti – pochopitelně zaznamenaly největší ztráty,“ popisuje Janov aktuální stav věcí. K tradičně největším zákazníkům skupiny Avia Prime patří aerolinky ze skupiny Lufthansa, ale také třeba EasyJet, Air France, Finnair, Air Serbia a řada dalších.

Firma dnes vyhlíží hlavně rychlost očkování ve světě, které by mělo lidem opět vrátit pomyslná křídla. Zvýšený letecký provoz by se posléze měl projevit i na potřebě stroje servisovat. Prognózy leteckého oživení se ale různí a úplný návrat k normálu většinou očekávají až po roce 2024. 

„Dostupnost dalších přímých leteckých spojení bude záležet zejména na vývoji epidemiologické situace, významnou roli bude hrát také míra a rychlost proočkování v Evropě a nastavená jednotná pravidla pro létání, levnější, rychlejší testování a celkově jednotný protokol,“ myslí si Václav Řehoř, šéf pražského Letiště Václava Havla. To patří k nejpostiženějším letištím v Evropě hlavně kvůli tomu, že u nás prakticky neexistuje vnitrostátní letecká doprava. Praha je primárně turistickou destinací. 

Ostatně to potvrzují i čísla leteckého provozu za loňský rok. Zatímco průměrně provoz v Evropě poklesl o 70 procent, Praha zaznamenala pokles o 79 procent. 

Článek o leteckých opravnách v rukou českých miliardářů čtěte v aktuálním vydání Týdeníku Hrot.