Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Na Bělehrad!

Srbsko získalo snadnější přístup na mezinárodní finanční trhy, ale cesta do Evropské unie se mu komplikuje

Na Bělehrad!
Srbsko se pomalu, ale jistě posouvá k civilizaci; dokonce i spory s kosovskými Albánci se daří řešit diplomatickou cestou. Na členství v EU to však nestačí, protože Unie momentálně nemá nejmenší chuť kohokoliv dalšího přijmout. | Profimedia.cz

Když se o nějaké zemi dlouho nic nedočtete, bývá to dobrá zpráva. Znamená to, že věci jdou zhruba tak, jak by jít měly. Pokud je to navíc země zkoušená bezpočtem tragédií – dávných i ještě živých – jako Srbsko, bývá to ta nejlepší možná zpráva.

Začátek října ovšem přinesl o Srbsku několik různě důležitých zpráv. Tři z nich jsou dobré, pročež si jich nikdo nevšímá; jedna je špatná, bohužel ta nejdůležitější. Zaprvé, na konci září se Bělehrad a Priština dohodly na jakéms takéms řešení absurdního pohraničního sporu. Priština v něm požadovala, aby srbské automobily při příjezdu na kosovské území měly dočasnou kosovskou SPZ.

Byl to jeden z mnoha trablů, na které už si místní i mezinárodní aktéři zvykli. (Minulý týden zase Kosované v rozporu s rok starou dohodou vyhlásili clo na mléčné výrobky.) Dobrou zprávou v tomto případě je, že se spory daří řešit diplomaticky. Karel Schwarzenberg kdysi proslul výrokem, že se na Balkáně bude střílet, „dokud jim nedojdou náboje“; tady je náznak trendu mírně optimističtějšího.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit