Hrot24.cz
Módní svět na kolenou. Chanel po odchodu hlavní návrhářky řeší, jak dál

foto Shutterstock.com

Módní svět na kolenou. Chanel po odchodu hlavní návrhářky řeší, jak dál

Odchod hlavní návrhářky luxusní značky Chanel šokoval oděvní svět. Oznámení přišlo v době, kdy trh s luxusním zbožím čelí klesající poptávce

Vladimír Barák

Ve francouzském módním domě Chanel teď mají těžké spaní. V minulém týdnu odchod z funkce oznámila jeho hlavní návrhářka, uznávaná Virginie Viard. S napětím se očekává, kdo ji nahradí.

Angažmá Virginie Viard bylo ze strany Chanelu trefou do černého. Francouzka získala velký věhlas během své dlouholeté spolupráce po boku Karla Lagerfelda. Po jeho smrti v roce 2019 převzala ve firmě roli kreativní ředitelky této ikonické značky. Viard přední módní časopisy zahrnovaly chválou za její jedinečný návrhářský styl, který kombinuje ležérní a elegantní prvky, často inspirované módou osmdesátých let.

Jenže Viard v minulém týdnu oznámila v Chanelu konec, žádné důvody neuvedla. Módní svět kvůli tomu propadl v pláč. „Mezi její odvážné kroky patřila přehlídka Métiers d'Arts v Dakaru – vůbec první přehlídka Chanelu v Africe a vůbec první přehlídka, kterou v subsaharské Africe pořádal jakýkoli luxusní módní dům,“ připomněl její úspěchy časopis Vogue.

Jak píše agentura Reuters, odchod hlavní návrhářky Chanelu zasáhl průmysl s luxusním zbožím v hodnotě 1,62 bilionu dolarů v době, kdy stojí všichni hlavní globální hráči na rozcestí.

Nejznámější světové módní značky, jako jsou Chanel a LVMH (např. Louis Vuitton a Dior), v posledních letech výrazně zdražovaly. Jednak tím reagovaly na ztráty z období pandemie, dále se snažily čelit zvýšeným nákladům, například personálním nebo za energie. V průměru velké módní domy od roku 2019 zdražily o 33 procent, díky čemuž se dostaly do kladných čísel. Nicméně v posledních měsících zájem zákazníků o luxusní produkty upadá. Ekonomové to dávají do souvislosti s rostoucími životními náklady napříč světem. Luxusní produkty se tedy i pro řadu bohatších lidí stávají zbytnějším zbožím.

„Myslím, že celé odvětví tlačilo ceny už příliš nahoru,“ podotkl Erwan Rambourg, analytik společnosti HSBC. Cena klasické kabelky od Chanelu již přesáhla cenu 10 tisíc dolarů (přes 228 tisíc korun). Za pravdu ve vyjádření pro Reuters dala Rambourgovi expertka Monika Arora, šéfka módního webu PurseBop.com. „Už i oddaní fanoušci Chanelu kritizují zvyšování cen kabelek z posledních let,“ uvedla Arora.

Nástupce Viardové ve funkci kreativního ředitele dosud nebyl oznámen. Vedení Chanelu informovalo, že personální změnu blíže okomentuje až v dalších týdnech.