Miliardový boj o pořádání závodů F1: Mezi tradicí a novými trhy
Formule 1 se stala předmětem intenzivního soupeření mezi tradičními evropskými okruhy, které se mohou pochlubit dlouholetou historií a silnou fanouškovskou základnou, a ekonomicky mocnými státy Blízkého východu.
šéfredaktor
„Volají nám premiéři a vlády zemí, které touží hostit závody Grand Prix,“ konstatuje Stefano Domenicali, šéf Formule 1, čímž podtrhuje rostoucí zájem o tento prestižní motoristický sport.
Blízký východ jako motor investic
Zejména státy Perského zálivu vidí ve Formuli 1 zásadní nástroj pro diverzifikaci svých ekonomik, které jsou stále závislé na příjmech z ropy. Příkladem je Abú Dhabí, které od svého prvního závodu v roce 2009 investovalo enormních 914 miliard korun do výstavby umělého ostrova Yas, včetně projektů jako závodní okruh Yas Marina, zábavní park Ferrari World, vodní park Yas Waterworld a další luxusní infrastruktury pro turisty. Tyto investice se ukazují jako velmi výhodné – v roce 2023 ostrov přivítal 34 milionů návštěvníků, což svědčí o jeho významu pro regionální ekonomiku.
Podobně ambiciózní cíle sleduje i Saúdská Arábie, která údajně dokonce zvažovala úplný odkup Formule 1. Průzkum společnosti YouGov z roku 2023 ukázal, že američtí fanoušci F1 jsou více než dvakrát pravděpodobněji ochotni uvažovat o návštěvě Saúdské Arábie než běžní Američané, což ilustruje úspěšné snahy Saúdů o popularizaci své země prostřednictvím motorsportu. Tento zájem je pravděpodobně výsledkem masivních investic do moderní infrastruktury, pokročilého zázemí pro návštěvníky a rozsáhlých marketingových kampaní, zaměřených na prezentaci Saúdské Arábie jako atraktivní turistické destinace.
Tradiční okruhy v nejisté situaci
Zatímco nové destinace vstupují do hry s astronomickými nabídkami, tradiční evropské okruhy čelí existenčním problémům. Například belgická Grand Prix, která do ekonomiky ročně přináší přibližně 5,7 miliardy korun, má po roce 2025 nejistou budoucnost.
Monacká Grand Prix, považovaná za jeden z ikonických závodů, platí za pořádání pouze 457 milionů korun, což je zhruba třetina částky, kterou vynakládá Saúdská Arábie. Nižší poplatek je výsledkem historické prestiže Monaka a výjimečných smluvních podmínek, které byly dohodnuty díky dlouhodobému významu tohoto závodu pro Formuli 1. I přesto existuje riziko, že Monako o svůj prestižní závod přijde. Šéf McLarenu Zak Brown dokonce veřejně prohlásil, že Formule 1 by mohla přežít i bez Monaka, přičemž upozornil na nové atraktivní destinace, jako jsou Miami, Las Vegas či Singapur.
Cenová dostupnost versus komerční úspěch
Rostoucí popularita Formule 1 přináší i své negativní stránky. Ceny vstupenek na čtyřdenní program britské Grand Prix v Silverstonu v roce 2024 dosáhly částky 18 000 korun, což vyvolalo kritiku od legendy F1 Lewise Hamiltona, který upozornil na riziko, že se sport stane nedostupným pro běžné rodiny. Pořadatelé však poukazují na zvýšené náklady spojené s organizací a bezpečností, které vedou k vyšším cenám vstupenek.
Vedení F1 argumentuje rozšířením zábavního programu, který nyní zahrnuje i koncerty světových hvězd, jako jsou Ed Sheeran či Stormzy, což pomáhá přilákat širší publikum. Například loňská Grand Prix v Las Vegas generovala ekonomický přínos ve výši 27,4 miliardy korun, což podle Domenicaliho překonává i ekonomický dopad amerického Super Bowlu.