Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Mileniálové potáhnou internetové nákupy na Valentýna, ukázal průzkum pro Rohlik.cz

Za více než třetinou všech valentýnských dárků nakoupených na internetu budou letos stát mileniálové. Ukázal to průzkum pro online supermarket Rohlik.cz. Častěji k nákupu po internetu sáhnou ženy, nečastějším dárkem budou cukrovinky. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos pro Rohlik.cz.

Mileniálové potáhnou internetové nákupy na Valentýna, ukázal průzkum pro Rohlik.cz
ilustrační foto | Shutterstock.com

Průzkum ukázal, že z lidí, kteří letos valentýnský dárek pro svého partnera koupí na internetu, bude 34,2 % ve věku 25-34 let. Hojně budou ve webových prohlížečích a aplikacích nakupovat i lidé ve věku 18-24 a 35-44 let. Z 60 % si po internetu objednají dárek ženy.

Valentýnský sortiment už tradičně opanují cukrovinky: partnerovi je plánuje koupit téměř 52 %. Květinou chce svého blízkého potěšit necelých 36 % lidí, kosmetikou či parfémem necelých 18 % a alkoholem nebo lístky na kulturní událost kolem 13 %. „Právě o sortiment jako je čokoláda, květiny, sekty nebo vína, je na Valentýna u zákazníků velký zájem. Na Rohlíku těsně před 14. únorem i přímo na den svatého Valentýna narůstá prodej u vyjmenovaných položek až v řádu stovek procent,“ komentuje mluvčí Rohlik.cz Denisa Ladka Morgensteinová.

Generace Z volí jako dárek erotické pomůcky, v oblibě jsou i šperky

Během svátku zamilovaných se mezi dárky často objeví i erotické pomůcky. Ty letos plánuje nakoupit necelých 8 % respondentů. Suverénně nejčastěji jde o nejmladší generaci Z, kdy jejich nákup plánuje 17 % lidí. Oproti tomu šperk svému protějšku nejčastěji – v 17 % případů – pořídí lidé ve věku 35-44 let. Průzkumu se zúčastnilo 800 respondentů, sběr dat proběhl ve dnech 9. – 10. února 2023.

Přímo online supermarket Rohlik.cz je však na zvýšenou poptávku připraven. Internetový prodejce potravin navíc letos opět představuje valentýnskou kampaň Rohlinder 2.0, ve které následuje úspěch loňského roku, kdy nabídnul zákazníkům hravou parafrázi populární seznamovací aplikace Tinder. I na Rohlíku tedy mohou zákazníci najít svůj dokonalý „match” v podobě všeho, co potřebují k nastolení té nejlepší valentýnské atmosféry.