Mall nepohltíme, bude jedním z obchodníků na tržišti. Propouštění nás mrzí, říká finanční ředitel Allegra
Mall se dál smršťuje, jeho majiteli se ale v Česku daří. „Největší radost máme z toho, že když dáme dohromady tržby allegra.cz, Mallu a CZC, zjistíme, že v Česku rosteme. A tento růst více než kompenzuje smrštění Mallu,“ říká exkluzivně pro Hrot24 finanční ředitel polského Allegra Jonathan Eastick.
V posledních měsících zažíval český e-shop Mall.cz jednu bolest za druhou. Už po jeho akvizici před dvěma lety odepsalo Allegro z investice 2,3 miliardy zlotých (tehdy zhruba 12 miliard korun), což byla necelá polovina pořizovací sumy. V březnu pak polský kolos v odpisech pokračoval – a tak z původních více než dvaceti miliard korun zůstává Mall na přibližně čtvrtinové úrovni. O měsíc později pak ve firmě nastalo hromadné propouštění, o práci přišlo asi 120 lidí.
Když Poláci kupovali Mall, nepředpokládali prý, že k propouštění bude muset někdy dojít. „Jsme velmi zklamaní a litujeme toho. Jde o důsledek posledních dvou let, kdy byla ekonomika slabá – a my viděli, jak se objem podnikání Mallu zmenšuje. Je méně transakcí, které tento e-shop musí zpracovat, nepotřebuje proto tolik lidských zdrojů,“ uvedl pro Hrot24 finanční ředitel Allegra Jonathan Eastick.
Podle něj nicméně další propouštění v blízké době nehrozí. „Chceme ovšem zlepšit provoz obou e-shopů – Mallu a CZC –, aby to už nebyly oddělené podniky s oddělenými softwarovými platformami i sklady. To není efektivní,“ potvrdil s tím, že by byl radši, kdyby Mall rostl a škrtat by se nemuselo.
V aktuálních čtvrtletních výsledcích Allegra se píše, že polská společnost postupně transformuje značky Mall a CZC na obchodníky na svém tržišti. Podle Easticka to ovšem neznamená, že by došlo k pohlcení tuzemských e-shopů.
„Vážíme si toho, že Češi tyto značky znají, mají je rádi a důvěřují jim. Chceme proto, aby zůstaly přítomné v podobě obchodníků na našem tržišti. Takže v ideálním případě budou fungovat i nadále, ale většinu svých tržeb uskuteční přes allegro.cz. A Češi na něm budou nakupovat i právě proto, že tam najdou značky Mall a CZC.“
Eastick se pro Hrot24 vyjádřil i k výdejním boxům Allegra. První OneBox nainstalovala polská společnost na českém území koncem března. Podle Easticka jich už je v Česku několik, konkrétní číslo ale neuvedl. „Zatím jsme neudělali žádné konkrétní rozhodnutí o tom, kolik jich nasadíme a kdy je naplno rozjedeme. Jsme v testovací fázi, každopádně v boxech vidíme potenciál,“ popsal.
„One Boxy se stanou novým způsobem nejen doručování, ale také vracení zboží v rámci skupiny Allegro,“ potvrdila v březnu Tereza Copers z PR oddělení firmy. Takovou funkci u nás zatím nabízí jen Alza nebo Zásilkovna, které zde dohromady provozují tisícovky boxů. Nové OneBoxy Allegra tak můžou pro ně začít představovat hrozbu.
Obecně je Allegro s působením v Česku spokojené. „Překročili jsme tu hranici dvou milionů aktivních zákazníků, což znamená lidí, kteří na webu allegro.cz nakoupili alespoň jednou. Hodně z nich se navíc opakovaně vrací. Největší radost máme z toho, že když dáme dohromady tržby allegra.cz, Mallu a CZC, zjistíme, že v Česku rosteme. A tento růst více než kompenzuje smrštění Mallu,“ doplnil Eastick.
A co říká Eastick na čínské online tržiště Temu, které svou agresivní kampaní drtí české e-shopy? „Taková je povaha trhu. Pro spotřebitele je skvělé, že si různé společnosti navzájem konkurují. A my jsme přesvědčeni o tom, že naše hodnoty i nabídka osloví Čechy stejně, jako se to povedlo v případě Poláků.“
Problém je ale podle něj v tom, že Temu nedodržuje pravidla Evropské unie. „Doufáme proto, že to časem napraví a budou s námi soutěžit férovějším způsobem. Ale už teď vidíme, že jejich systém není vhodný pro každodenní nakupování – lidé nejsou ochotní čekat na nákup deset dní nebo dva týdny. My nabízíme rychlost a spolehlivost, myslím si tedy, že svou pozici obhájit dokážeme,“ věří finanční ředitel Allegra s tím, že firma už také začíná připravovat software pro nasazení v Maďarsku. „Ale zatím nevíme, kdy přesně ho spustíme,“ uzavřel Eastick.
Celkově Allegro prodalo zboží za 13,6 miliardy zlotých (téměř 80 miliard korun), tržby meziročně vyrostly o 21,8 procenta na 2,1 miliardy zlotých (asi 12 miliard korun) a EBITDA za celou skupinu, tedy vykázaná ztráta před zdaněním, úroky a odpisy, dosáhla na 820 milionů zlotých (zhruba 4,7 miliardy korun).
Zatímco ale v případě Polska očekává Allegro ve druhém čtvrtletí růst tržeb až o 24 procent, na mezinárodních trzích předpokládá pokles o 21 až 25 procent. Upravená zahraniční ztráta EBITDA (bez polského trhu) pak je plánována ve výši 130 až 150 milionů zlotých.
V Polsku pak Allegru dál roste počet aktivních kupujících – v prvním čtvrtletí jich bylo 14,8 milionu. Průměrně tamní zákazníci na tržišti utratí přibližně 22 tisíc korun ročně. Včetně zahraničí, tedy Česka, Slovenska a Slovinska, už má Allegro bezmála 20 milionů klientů. Ostatně v prvním kvartále spustila společnost svou slovenskou mutaci Allegro.sk.
„Jsme silní v Polsku a po úspěšném spuštění allegro.sk na Slovensku posilujeme i v zahraničí. A nezastavujeme se. Díky allegro.cz a allegro.sk nám přibylo přibližně 16 milionů nových potenciálních zákazníků,“ dodal Roy Perticucci, generální ředitel Allegra.