Luxusní život. Koho a co sledují děti na sociálních sítích?
Senzace, extrémní témata a netradiční řešení různých situací a problémů. To nejvíce sledují české děti na sociálních sítích. Nejznámější a dětmi obdivovaní influenceři se často chlubí luxusním životem. Prakticky bez práce.
Na chování českých dětí na sociálních sítích se zaměřil průzkum neziskové organizace Scholarum. Pět set mladých lidí ve věku jedenácti až šestnácti let z více než stovky škol se svěřovalo s tím, na kterých sociálních sítích mají profil, které osobnosti tu nejčastěji sledují a jaká témata je zajímají.
Podle výzkumů stráví děti čistě na sociálních sítích několik hodin týdně. Pokud bychom tento čas přepočetli například na možnost regenerace, přijdou děti aktivitou na sítích až o jednu noc spánku týdně. Největší oblibě se u nich těší videoplatforma YouTube (37 procent). Následuje převážně na fotografie zaměřený Instagram (30 procent), dále čínská sociální síť TikTok (23 procent), kde mladí lidé sledují velmi krátká videa. Naopak nejméně jsou děti aktivní na Facebooku (šest procent) a na Twitteru (jen čtyři procenta celkového zájmu).
Podle průzkumu fenomén youtuberů i nadále ovládá sociální sítě na celé čáře. „Youtubeři komunikují poutavou formou, hledají senzace, extrémní témata, nabízejí kuriózní řešení různých situací a problémů. Velmi často mají dobré technické vybavení a často nabízejí dětem ke koupi předměty s vlastním potiskem,“ konstatuje spolek. Youtubeři se nejčastěji zabývají hudbou, počítačovými hrami a hi-tech technologiemi.
Třemi nejvlivnějšími influencery na YouTube jsou MenT, Gejmr a Steak. Prvního jmenovaného sleduje celá polovina mladých uživatelů YouTube.
Na Instagramu si mohou sledující prohlížet fotografie a příspěvky s krátkou dobou publikace, takzvaná stories. „Téměř každý instagramer ukazuje luxusní život mladého člověka, který hodně cestuje a navštěvuje atraktivní místa,“ uvádí spolek Scholarum. Třemi nejvíce sledovanými osobnostmi na Instagramu ve věkové kategorii jedenáct až šestnáct let jsou Jiří Král, Anna Šulcová a Honza Michálek.
Na čínské sociální síti TikTok, která je podle řady odborníků bezpečnostní hrozbou kvůli kontroverznímu nakládání s osobními daty uživatelů, se sdílejí krátká videa, jejichž obsahem je zpívání, tanec, vtipné skeče i nejrůznější dovednostní kreace. Tvůrcům videa se přezdívá museři. Nejvlivnějšími musery jsou Honza Michálek, Adam Kajumi a Anna Šulcová.
Sdružení stojící za průzkumem varuje rodiče, že profily na TikToku jsou zcela veřejné. „Vaše děti tak mohou být na TikToku sledovány doslova kýmkoli,“ upozorňují analytici. Rodičům proto u dětí doporučují upravit nastavení soukromí a dále nastavit časový limit pro dobu, kterou mohou děti na sítích strávit.