Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

London calling. Eurowag miliardáře Vohánky míří na londýnskou burzu

Uvědomělý miliardář a filantrop Martin Vohánka může být další českou kometou, která zazáří na globálním akciovém trhu.

London calling. Eurowag miliardáře Vohánky míří na londýnskou burzu
Martin Vohánka | foto Tomáš Novák týdeník HROT

Zatím se stále ještě pohybujeme ve fázi spekulací, nicméně styl, jakým zprávu rozvířily zahraniční agentury a renomovaná byznysová média, napovídá, že na vstupu další české značky do světa globálních firemních kolosů už intenzivně pracují týmy investičních bankéřů, poradců a právníků. Vstup logisticko-technologické společnosti Eurowag na londýnskou burzu je tak zřejmě otázkou týdnů.      

Jen Martin Vohánka a jeho tým zatím drží pokerovou tvář. Na dotazy Hrotu sám Vohánka nereagoval a jeho mluvčí Michal Malysa pouze vzkázal univerzálním korporátním evergreenem, že „spekulace nekomentují“.

Teprve třetí

Pokud se zprávy potvrdí, Eurowag bude po Avastu a předtím AVG teprve třetí ryze českou značkou, jež zasvítí na některé velké západní burze. Pomiňme například společnost CTP Nizozemce Remona Vose, o jejíž českosti by se dalo dlouze filozofovat.

Přesné parametry primární veřejné nabídky akcií (IPO) zatím pochopitelně nejsou známé, nicméně Reuters uvádí, že operace by mohla společnost, kterou rodák z Mostu založil před 25 lety, ocenit na více než dvě miliardy dolarů, tedy na více než 43 miliard korun.

V přípravách listingu je údajně aktivní zejména investiční fond TA Associates, kterému Váhanka prodal třetinu firmy před pěti lety. IPO firmy tak může být přirozenou cestou k exitu amerického fondu. Podle některých spekulací by na burze měli prodat část svého podílu oba hlavní akcionáři. Ale co přesně vstup na burzu udělá s vlastnickými podíly ve společnosti, je zatím ve hvězdách. Martin Vohánka aktuálně drží ve firmě 59,1 procenta a její ocenění prostřednictvím globálního akciového trhu hodnotu jeho osobního majetku vystřelí vzhůru. Už nyní patří mezi čtyřicet nejbohatších českých byznysmenů. Forbes například jeho majetek vyčísluje na 7,5 miliardy korun. Už příští rok se ale Vohánka může objevit mezi těmi nejbohatšími z čela miliardářských žebříčků po boku Marka Dospivy či Jiřího Šmejce. 

Podle Reuters už na přípravách IPO Eurowagu vyšívají významné investiční banky City, Jefferies a Morgan Stanley. Hotovo by mohlo být ještě v září. 

S krizemi to umějí

Eurowag patří už řadu let mezi nejrychleji rostoucí společnosti v Česku. Covidová krize jeho skupinu sice mírně přibrzdila, ale jak sám Vohánka popsal v lednovém rozhovoru pro týdeník Hrot, i tak její zisk rostl o více než dvacet procent. 

EBITDA zisk společnosti loni vůbec poprvé překročil padesát milionů eur, přesně firma před odpisy a úroky vydělala 57 milionů eur, tedy asi 1,45 miliardy korun, zatímco v roce 2019 to bylo zhruba 46 milionů eur. Společnost má více než tisíc zaměstnanců a poskytuje služby zákazníkům z oblasti kamionové dopravy asi ve třiceti zemích Evropy, Asie a Blízkého východu.

„Rostli jsme o 25 procent ročně i v letech 2008 a 2009, tedy v období finanční krize. Takže s krizemi si umíme poradit,“ říkal pětačtyřicetiletý byznysmen ve zmiňovaném rozhovoru na začátku letošního roku. Nebýt covidu, růst firmy by byl podle něj ještě rychlejší. 

„Růst Eurowagu má tři roviny. Geografickou expanzi, produktovou expanzi a akvizice. Současně naše odvětví a našeho zákazníka ovlivňují tři megatrendy. Digitalizace. Zde patří logistika k nejzaostalejším odvětvím, a to je obrovská příležitost. Pak jsou tu autonomní vozidla, to je ale píseň budoucnosti. A třetí trend je čistá mobilita, tedy agenda Green Deal,“ vysvětloval Vohánka, který je zároveň významným filantropem. Stál u vzniku Nadace Blížksobě a Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. Ačkoli vyrostl zejména na palivových kartách pro tradiční „špinavé“ kamiony, v posledních letech platí za hlasitého zastánce „zelené“ evropské politiky.  

„Lidé z toho mají strach a já bych jim chtěl společně s dalšími kolegy z byznysu říct, že to nesmíme brát jako hrozbu, ale jako příležitost. Není rozpor v tom, být zelený a být úspěšný,“ říká. Pravda je, že právě tento přístup dnes západní banky milují. Bude zajímavé sledovat, jak jeho příběh a životní přístup ocení investoři v Londýně.