Hrot24.cz
„Krachujeme! Ale vlastně ne.“ PR fiasko Brašnářství Tlustý otřáslo sociálními sítěmi, zareagoval TMBK i majitel Seznamu

foto: Brašnářství Tlustý

„Krachujeme! Ale vlastně ne.“ PR fiasko Brašnářství Tlustý otřáslo sociálními sítěmi, zareagoval TMBK i majitel Seznamu

Luxusní kožené zboží bylo donedávna to jediné, čím se Brašnářství Tlustý a spol. pyšnilo. Nyní však firma získala nechvalnou pozornost díky sérii komunikačních přešlapů, které otřásly důvěrou zákazníků a vyvolaly bouři na sociálních sítích.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Ve středu 8. srpna 2024 firma na svých sociálních sítích u o finanční injekci a záchranu byznysu. Jen o několik hodin později však majitel Ivan Petrův obrátil a tvrdil, že firmě žádná insolvence ani krach nehrozí. "Nikdo nekrachuje. Však jen potřebujeme práci," napsal Petrův v reakci na dotaz zákazníka.

Tato náhlá změna rétoriky vyvolala vlnu kritiky. "Brašnářství Tlustý teď přiznává, že lhali a nekrachují, jen chtěli marketing," upozornil na sociální síti X advokát Petr Němec. Experti na komunikaci se shodují, že firma překročila etické hranice marketingu.

"Takové praktiky jsou daleko za etickými hranicemi marketingu a jedná se o klamání zákazníka," uvedl pro iDnes.cz Jiří Böhm, spolumajitel komunikační agentury ABBBA Group. Robert Le Veneur, marketingový konzultant, dodal: "Firma pravděpodobně zkusila extrémní PR taktiku. Extrémní PR taktiky mohou zafungovat, pokud jsou brilantně promyšlené a připravené."

A že šlo jen o marketingový tah? To je podle Petrova „naprosto cynická interpretace“ uplynulých událostí. „Říkají to lidé, kteří nám nepřejí. Je to taková typická česká mentalita: soused má kozu, tak ať mu chcípne. Musím se proti tomu důrazně ohradit, tohle žádná marketingová akce nebyla. To bych byl šílenec, my tu dáváme všanc naší reputaci,“ ohrazuje. „Když nějaký podnikatel řekne, že mu hrozí krach, tak to znamená, že má důvodnou obavu o existenci svého byznysu.“ dodal pro Hrot24 Petrův

Petrův říká, že tato nařčení si bere osobně, ostatně kvůli různým potížím prý zhubl v poslední době o 14 kilogramů. „Za to můžou přesně tyhle stresy. Tohle prostě není legrace a už vůbec ne marketingový tah,“ dodal.

Kauza Brašnářství Tlustý se stala virální a na její vlně se svezlo několik dalších subjektů. PR chyby využil mimo jiné miliardář a majitel Seznam.cz Ivo Lukačovič, známý satirik TMBK pr Seznamzpravy.cz, komentátorský profil klubu SK Líšeň a nebo výrobce pálivých pochutin Spicy Munchies.

Reakce komentátorského účtu, který podporuje fotbalový klub SK Líšeň

https://x.com/sk_lisen

reakce miliardáře a vlastníka Seznam.cz Ivo Lukačeviče

https://x.com/ilblog

reakce pro Seznam zprávy od satirika TMBK

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tmbk-tmbk-krachovat-ci-nekrachovat-to-je-oc-v-brasnarstvi-tlusty-bezi-257446

drsnější satira od výrobce pálivých pochutin Spicy Munchies

https://www.facebook.com/spicymunchies

Finanční analýza firmy naznačuje, že Brašnářství Tlustý skutečně čelí ekonomickým problémům. Podle účetní závěrky za rok 2023 firma vykazovala ztrátu a rostoucí náklady na úroky. 

Tato kauza jasně ukazuje, jak důležitá je transparentní a konzistentní komunikace v dnešním digitálním světě. Jak poznamenal Jiří Böhm: "Já svým klientům vždy říkám, hlavně nelžete, dřív nebo později vás ta lež doběhne. A v dnešní digitální době vás ta lež doběhne určitě dříve než později."