Warren Buffett plánuje po smrti přenechat 99,5 procenta svého majetku charitě

Legendární investor a předseda správní rady společnosti Berkshire Hathaway Warren Buffett se dále připravuje na to, že jeho majetek připadne potřebným. Čtyřiadevadesátiletý Buffett plánuje po své smrti přenechat 99,5 procenta svého zbývajícího majetku charitativnímu fondu, který budou spravovat jeho dcera a dva synové, uvedla agentura Reuters. Časopis Forbes v pátek odhadl hodnotu Buffettova majetku na 149,7 miliardy USD (3,6 bilionu Kč).

Legendární investor a předseda správní rady společnosti Berkshire Hathaway Warren Buffett se dále připravuje na to, že jeho majetek připadne potřebným. Čtyřiadevadesátiletý Buffett plánuje po své smrti přenechat 99,5 procenta svého zbývajícího majetku charitativnímu fondu, který budou spravovat jeho dcera a dva synové, uvedla agentura Reuters. Časopis Forbes v pátek odhadl hodnotu Buffettova majetku na 149,7 miliardy USD (3,6 bilionu Kč).

Celý článek
0

Česká filharmonie zahraje v Carnegie Hall. Proděláme na tom, ale vyplatí se to, říká její šéf Mareček

Česká filharmonie, nejvýznamnější tuzemský orchestr s půlmiliardovým rozpočtem, odehraje na začátku prosince tři koncerty v New Yorku, v patrně nejprestižnějším koncertním domě světa – Carnegie Hall. Jak ale říká její generální ředitel David Mareček, na takovém turné i přesto prodělá.

Česká filharmonie, nejvýznamnější tuzemský orchestr s půlmiliardovým rozpočtem, odehraje na začátku prosince tři koncerty v New Yorku, v patrně nejprestižnějším koncertním domě světa – Carnegie Hall. Jak ale říká její generální ředitel David Mareček, na takovém turné i přesto prodělá.

Celý článek
0

Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Komentář: Padá most, něco si přej

Města krátkých vzdáleností jsou utopie, moderní metropole potřebují dopravu. Proč se asi říká hlavním dopravním trasám „tepny“? Protože bez nich město umírá.

Komentář: Padá most, něco si přej
Padá most, něco si přej | foto: Shutterstock.com

Dopravní tepny odlišují města od vesnic. Čím větší koncentrace obyvatel, tím větší objem dopravy. Lidé se chtějí pohybovat z místa na místo, a to co nejrychleji, se zbožím je tomu nejinak. A je jim vcelku jedno, jakým způsobem toho dosáhnou, životně důležitý provoz si cestu vždycky najde. Moderní města se již dávno naučila elementární základy logiky: je lepší mít v dopravě prioritizovaný systém než nechávat všechno chaotické náhodě.

Je jasné, že ne vždy se dá vyhovět všem – systém not in my backyard je v Česku zažitý více než kde jinde. Prostě: chceme, aby to všechno fungovalo, ale hlavně ať se můžu dál z okna koukat na veverky v lese. Chceme, abychom do práce, do školy i do sámošky došli pěšky do 20 minut z domova, ale to, že do toho krámu musíme věci nějak dostat, že vám dítě vzali na školu na druhém konci Prahy a že koncert oblíbeného zpěváka je čirou náhodou na opačné straně řeky, na to už ve svatém nadšení pro město krátkých vzdáleností rádi zapomínáme.

 

Mosty nejsou levná záležitost – celkový účet za Trojský most se vyšplhal ze 400 milionů na 1,2 miliardy. A někdy je levnější postavit most znovu než ho opravit – nový libeňský most měl přijít na stamiliony, cena totální rekonstrukce se dnes odhaduje na 2,1 miliardy. Nejen v Praze, ale v celé republice svítí pomyslný výstražný vykřičník u každého páteho mostu.

 

Tomáš Rotter, pracovník katedry ocelových a dřevěných konstrukcí na stavební fakultě ČVUT v roce 2020 uvedl, že se počet mostů ve špatném až havarijním stavu na silnicích druhé a třetí třídy zdvojnásobil. Z celkových 12 596 mostů jich do kategorie „špatný až havarijní stav“ spadalo 2862. 

 

Jak to vypadá, když se doprava ve městě zastaví, vědí nejen silniční dopravci, kteří odmítají za parkoviště na D1 platit dálniční poplatky. Ve městech je to ještě více explicitní. Nejčerstvější zprávy jsou z Baltimoru, kde do mostu narazila loď a doprava ve městě i v přístavu se téměř zastavila. O neudržovaném mostě v Janově věděli všichni, a stejně se to nechalo dojít až do chvíle,kdy došlo k bodu zvratu.

 

V Pittsburghu jim spadl v roce 2022 most s kolejemi a silniční dopravou na hlavu také díky tomu, že všichni zodpovědní ignorovali výstražná varování: pozor, s mostem je něco v nepořádku, dělejte s tím něco. A je úplně jedno, jestli k ignoraci vede neochota, lenost nebo jakékoliv jiné důvody.

 

Dopravní tepny jsou pro město životně důležité, a když se přeruší, nastane kolaps. Samozřejmě, můžeme se rozhodnout, že budeme provoz udržovat na stejné úrovni, jako dnes. Ale pak si přiznejme, že máme priority jinde, že nechceme, aby město rostlo. Pokrok ano, ale hlavně ne v docházkové vzdálenosti 20 minut od mého domu.